Sisältöjen linkittäminen

Internetin alkuajoilta asti linkittäminen eli verkko-osoitteen (URL) jakaminen on ollut yleinen käytäntö. Aikoinaan netin syövereissä oli jopa tähän erikoistuneita sivustoja, joihin ylläpitäjät keräsivät verkosta löytämänsä “parhaat palat” pitkäksi listaksi, aihealueesta kiinnostuneita surffaajia varten.

Tuolloin linkit olivat usein suora URL-polku listassa, jota klikkaamalla käyttäjä ohjautui selaimellaan toiselle sivustolle. Nykyisin URL-linkitys tehdään useimmista sisällönhallintajärjestelmistä tutulla WYSIWYG-editorilla, missä voidaan tehdä tietyn sanan “alle” linkki, joka ohjaa joko sivuston sisäiselle sivulle tai ulkopuoliselle sivustolle. Minä linkitin tässä artikkelissa esimerkiksi tuon WYSIWYG-sanan informaation lisäämiseksi, koska monikaan ei tiedä mitä tuo termi itseasiassa tarkoittaa.

Linkittäminen on täysin sallittua ja oikeastaan suositeltavaa kaikissa olosuhteissa. Se toimii viitteenä lähteestä, mihin kirjoituksessa viitataan tai sillä vinkataan lukijaa vierailemaan kyseisellä sivustolla. Linkittäminen on nettikäytännössä myös kohteliaisuutta alkuperäistä lähdeaineistoa kohtaan. Linkittämällä et voi missään yhteydessä syyllistyä tekijänoikeuksien rikkomiseen.

Videoiden embeddaaminen

Embeddaaminen on tavallaan kuin linkittämistä. Tässä tapauksessa verkossa oleva sisältö ohjataan näkymään pienen embed-koodin avulla toisella verkko-osoitteessa sijaitsevalla sivustolla. Tämä tehdään yleisimmin Iframe- html-elementillä. Monet julkaisujärjestelmät, kuten WordPress tukevat tätä ominaisuutta natiivisti WYSIWYG-editorin kautta.

Embed-jakaminen tuli suosituksi muutamia vuosia takaperin, jolloin internetin videosisällöt alkoivat lisääntyä eksponentiaalisesti. Youtuben ja Vimeon kaltaisten toimijoiden alustat mahdollistivat videosisältöjen jakamisen ja esittämisen helposti, helpottamalla videoiden lataamiseen, enkoodaamiseen ja jakamiseen liittyviä ongelmia. Molemmat alustat myös mahdollistivat sisällön embeddaamisen eli jakamisen myös ulkopuolisissa kanavissa –  esimerkiksi yrityksen omilla verkkosivuilla.

Tämä on tietenkin helppoa ja mukavaa – ja ennenkaikkea ilmaista. Viraaliksi lähtevä video kun saattaa haukata aimo annoksen verkon resursseista ja nyt siitä vastaa esim. YouTuben kaltainen ulkopuolinen taho, jonka servereissä riittää tehoja isompaankin liikenteeseen.

Käyttäjä voi toki myös rajoittaa embeddausta omistamansa videon asetuksista. Näin tehdessään video pitää katsoa kyseisen tahon kanavassa Youtubessa tai Vimeossa. Tämä on mielestäni kuitenkin aavistuksen uppiniskaista toimintaa, sillä embeddauksessa videon katselukerrat menevät joka tapauksessa videon ja sen oikeuksien haltijan eduksi.

Katselukerrat ja näkyvyys on monille tahoille rahanarvoista hyötyä. Moni videotuottaja haluaakin, että videomateriaali jaetaan ja embeddataan mahdollisimman moneen ulkopuoliseen kanavaan. Everybody wins, right?

Uutena ilmiönä embeddauksen rinnalle on noussut videoiden kopiointi esimerkiksi YouTubesta toisen käyttäjän Facebook-kanavalle. Tämä on kuitenkin tekijänoikeusrikkomus, jossa rikkoja on useimmiten mainosrahojen perässä. Jos siis näet mielenkiintoista sisältöä, jonka haluat jakaa, käytä embeddausta tai neuvottele muusta jakamisesta sisällön omistajan kanssa.

Esimerkki videon embeddauksesta

Kuvien jakaminen verkossa

Oikeastaan vaativin tapaus tekijänoikeuksien ymmärtämisessä on valokuvien jakaminen netissä. Tarkennettakoon, että jakaminen on toki hyväksyttävää, mutta kopioiminen on tekijänoikeusrikkomus.

Jakamisella tässä yhteydessä tarkoitan kuvan URL-osoitteen jakamista esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Facebookissa esimerkiksi jokaisella kuvalla on oma URL-osoite, jonka jakamalla Facebookin sisällä tai ulkopuolella kaikki liikenne, tykkäykset ja jaot kertyvät alkuperäisen kuvan haltijan hyväksi, mikäli käyttäjä on vain asettanut kuvan julkiseksi ja näin ollen jaettavaksi ja katsottavaksi.

Valtaosa internetin kuvavirrassa olevista valokuvista sijaitsee erillisen URL-osoitteen alla. Mikään ei estä siis sinua jakamasta tätä osoitetta esimerkiksi linkittämällä toiseen yhteyteen.

Periaatteessa on täysin mahdollista käyttää kuvan URL-osoitetta suoraan oman sivun html-koodissa. Käytännössä tilanne on silloin sama, kuin jos olisit varastanut kuvan kuvakaappauksena alkuperäisestä lähteestä.

Lienee siis kaikille selvää, että missään tapauksessa ei ole hyväksyttyä ottaa kuvamateriaalia mistään kanavasta copy-paste- tai save as -toiminnoilla tai kuvakaappauksena ja julkaista sitä toisessa yhteydessä.

Tämä koskee myös suunnittelutoimistoja, joissa kovin yleisesti käytetään Googlen “rajatonta kuvapankkia” kampanjoiden ja verkkosivustojen leiskausvaiheessa. Jos leiska lähtee vahingossa laajempaan levitykseen, ja sen näkee väärä taho, saattaa edessäsi olla todella mittava sotku tekijänoikeuksien kanssa.

Instagram ja embeddaus

Instagram on tänä päivänä ylivoimaisesti suosituin kuvapainotteinen sosiaalisen median kanava. Instagram on siinä mielessä poikkeava some-kanava, että siellä ei ole virallisesti mahdollista jakaa kuvamateriaalia. Koko systeemi pohjautuu henkilökohtaisiin tileihin ja niiden seuraajiin.

Instagramissa ei myöskään ole sisältöjen kuratoinnissa ns. algoritmia vaan kaikki julkaisut tulevat siinä järjestyksessä seuraajien feediin kun ne on järjestelmään ladattu. Ainoastaan hakutoiminnossa Instagram käyttää yksinkertaista algoritmia, suositellakseen uusia vastaavia kuvia ja ”tilejä” käyttäjälle. Tilien haltijat käyttävät kuvamateriaalin tyylille ominaisia hashtageja eli hakusanoja, saadakseen lisää seuraajia ja tullakseen löydetyksi valtavasta kuvamerestä.

Instagram kuitenkin mahdollistaa kuvien embeddaamisen iframe-tyyppisesti ulkopuolisissa kanavissa, kuten esimerkiksi verkkosivuilla. Tämä on Instagramin sääntöjen mukaan sallittua.

Instagram embeddausta
ovat hyödyntäneet erityisesti suomalaiset iltapäivälehdet, julkaistessaan “uutisia” bikinikaunottarista. Vaikka embeddaus onkin sallittua, osoittaa tämä suoraan sanoen huonoa makua kaupallisilta mediataloilta – verkkosivustolla kun kuvan vieressä on yleensä useita mainostajien display-mainoksia eli bannereita.

Instagram embeddauksessa kuvaan tulee mukaan “reunukset” ja käyttäjällä on mahdollisuus seurata kyseistä tiliä tai tykätä kuvasta suoraan tässä embeddaus-ikkunassa. Tässä julkaisutavassa kuitenkin liikutaan epäeettisillä rajoilla. Omasta mielestäni olisi vähintäänkin kohtuullista kysyä tai ilmoittaa kuvan omistajalle julkaisusta.

 Esimerkki Instagram embeddauksesta.

Repostaus ja regrammaus

Johtuen siitä että Instagram ei salli kuvien jakamista alustan sisällä, vaikka sille selkeästi olisi tarvetta, on markkinoille ilmestynyt applikaatioita, jotka ottavat kuvakaappauksen kuvasta ja applikaation käyttäjä voi sen jälkeen julkaista kuvan omalla tilillään.

Applikaatioiden valmistajat eivät luonnollisesti näe tässä mitään ongelmaa, he kun mieluusti myyvät applikaatioita tietämättömille. Repostaus ja regrammaus tarkoittaa kuitenkin aivan samaa asiaa kuin copy-paste ja kuvakaappaus. Ja tämä ei ole millään tavoin sallittua vallitsevien tekijänoikeuksien puitteissa.

Instagram on myös ohjeistanut käyttäjiä oikeaan toimintatapaan välttyäkseen tekijänoikeusrikkomuksilta. Tämä asia on hyvä ymmärtää läpikotaisin, erityisesti yrityksen sosiaalisen median kanavia ylläpidettäessä.

repost-testi

Repost testaus applikaation kautta. Ohjelma muodostaa kuvakaappauksen ja merkitsee lähteen oheen, mutta kyseessä on siitä huolimatta tekijänoikeusrikkomus.

Hashtagit ja kredittien tägääminen

Instagramiin erityisesti on pesiytynyt väärä tapa, jossa kuvan tägääminen oikeuttaisi aineiston uudelleenjulkaisuun. Tämä siis tarkoittaa sitä, että jos kuvan julkaisija ja tekijänoikeuksien haltija laittaa tietyn hashtagin (esim: #mediapoolpublishing) tai tiettyyn tiliin osoittavan linkin (esim: @mediapoolteam), antaisi se automaattisesti kolmannelle osapuolelle (tässä tapauksessa @mediapoolteam:ille) oikeuden julkaista kuvan repost-applikaation tai kuvakaappauksen kautta omalla tilillään.

Suomessakin on ollut puhetta tekijänoikeuksiin erikoistuneiden juristien puolelta, että tämä voisi periaatteellisella tasolla olla linjassa Instagramin sääntöjen ja paikallisen tekijänoikeuslainsäädännön kanssa.

Tämä on kuitenkin saivartelua. Kyseessä on tästä huolimatta kuvakaappaus ja tekijänoikeuksien alaisen aineiston julkaiseminen ilman lupaa.

Usein tilin haltija on saattanut ilmoittaa Instagram-tilinsä esittelytekstissä kehoituksen ”tag us to get your picture presented in our channel”. Tilin haltijan tulisi kuitenkin kysyä vielä erikseen, onko kuvan julkaisu kanavassa ok kuvan oikeuksien omistajalle. Näin eivät nämä tahot kuitenkaan useimmiten toimi.

Mutta entäs jos mainitsee kuvaajan nimen uudelleenjulkaisun yhteydessä? Ihan kiva juttu, mutta sekään ei anna oikeutta julkaista materiaalia ilman kuvan omistajan kirjallista suostumusta.

Yritysten Instagram-sisältömanagereille ja mahdollisten mainoskampanjoiden suunnittelijoille tämä varmasti aiheuttaa paljon mietittävää. Kannattaa pitää mielessä, että tässä liikutaan todella harmaalla vyöhykkeellä ja pahimmillaan saattaa aiheuttaa isot kustannukset tekijänoikeusrikkomusten muodossa.

Miten minun tulee toimia?

On päivänselvää, että sisältöjen tarve sosiaalisen median kanavissa lisääntyy entisestään. Markkinointiviestinnän suunnittelijan tuleekin miettiä budjettiaan suhteessa todelliseen tarpeeseen.

Mieti selkeä strategia ja tavoitteet, mitä haluat sosiaalisella medialla saavuttaa. Haluatko olla kaikkialla vähän vai tuottaa tiettyyn kanavaan selkeää lisäarvoa kohderyhmällesi? Etsitkö liikennettä vai laatua liikenteeseen tai ehkä mahdollisia liidejä?

Sosiaalisen median voi valloittaa vain ahkeruudella, hyvällä asenteella ja ennenkaikkea omalla laadukkaalla sisällöllä. Älä siis ryöstä muilta, vaan tuota itse omaa sisältöä sidosryhmiesi iloksi tai tee tiivistä yhteistyötä eri sisällöntuottajatahojen kanssa.

Valvo myös omia oikeuksiasi. Laadukkaat sisällöt ovat nykypäivänä erityisen arvokkaita. Huolehdi että liikenne julkaisuista tulee vain sinun hyödyksesi. Tulkitse statistiikkaa, ja tuota lisää sellaista sisältöä joka kohderyhmääsi kiinnostaa.

Jos etsit yrityksesi käytäntöihin asiantuntijaa tai sosiaalisen median kampanjaasi toteuttajaa ota yhteyttä meihin. Avullamme saat oikeat eväät kuvallisen viestintäsi kehittämiseen ja menestyt entistä paremmin nykyaikaisessa digitaalisessa viestinnässä.

(Tämä artikkeli on laadittu selventämään tekijänoikeuskäytäntöjä materiaalin julkaisijan kannalta nähtynä, jotta vältytään ikäviltä ja turhilta tekijänoikeusrikkomuksilta, jotka usein tapahtuvat puhtaasta tietämättömyydestä.)