Sisältö edellä

Koen olevani sitä polvea, joka on kasvanut matkapuhelin kourassa ja kasvot kiinni näytössä. Luulen olevani diginatiivi, joka voi vain hekotella niille, jotka vielä luulevat että “emoji” on kaupunki Japanissa. Totuus kuitenkin on, että “somevanhuus” uhkaa nopeasti ketä tahansa, joka turvautuu liikaa vanhoihin, tuttuihin kaavoihin.

Snapchat, Kik, Dubsmash ja monet muut applikaatiot luovat uusia tapoja olla läsnä sosiaalisen median kanavissa. Samalla ne muodostavat uudenlaisia haasteita ja vaatimuksia niin peruskäyttäjälle kuin viestinnän ammattilaisillekin. Onneksi myös perinteisemmät sosiaalisen median kanavat ovat edelleen tehokkaita vaihtoehtoja ja tarjoavat loistavat puitteet monipuoliseen viestintään.

Älykkäät ja innostavat sisällöt keräävät edelleen faneja sosiaalisessa mediassa, ja hyvällä strategialla voidaan välttää monet ikävät sudenkuopat.

Meemit vanhenevat nopeasti

Facebook on varsin toisenlainen paikka kuin se oli ennen. Viisi vuotta sitten statuksia kirjoitettiin vielä kolmannessa persoonassa ja “tökittiin” tuntemattomia. Ajat ovat kuitenkin muuttuneet ja niin ovat somettajatkin. Kun erilaisia sisältöjä julkaistaan miljoonia päivittäin, myös käyttäjät käyvät vaativimmiksi. Spämmit ja “wanhat” päivitykset jäävät armotta huomiotta, vain laadukas ja luova sisältö kiinnostaa.

Viisi vuotta sitten statuksia kirjoitettiin kolmannessa persoonassa ja “tökittiin” tuntemattomia.

Facebookin omat algoritmit suosivat niitä sisältöjä, jotka tarjoavat käyttäjille jotakin uutta ja innostavaa. Se ei kuitenkaan tarkoita, että koko yrityksesi sosiaalisen median strategian tulisi perustua valloillaan oleviin meemeihin ja trendeihin. Ajankohtainen sisältö on tärkeää, mutta älä rakenna yrityksesi viestintää vain nopeasti kuluvien ilmiöiden varaan. Luo viestintääsi omanlaisensa sävy ja persoona, jonka käyttäjät voivat oppia tunnistamaan (ja johon he voivat ihastua).

Kerran törppö somessa, aina törppö kaikkialla

Sosiaalinen media reagoi yhtä nopeasti kuin painat “lähetä”-nappia. Mieti siis kahdesti, ennen kuin ärähdät asiakkaan tiukkaan palautteeseen tai jaat kuvia firman pikkujouluista. Harmittomankin oloinen vitsi voi väärässä ympäristössä kääntyä itseään vastaan ja selitteleminen jälkeenpäin voi olla hankalaa. Päivittämisessä päteekin tuttu sanonta: “Maltti on valttia”. Toisin kuin arkipäiväinen toilailu, sosiaalisessa mediassa törppöily ei hetkessä unohdu.

Suuren yleisön reaktiota on joskus vaikeaa ennustaa ja siksi on hyvä valmistautua mahdollisiin ongelmatilanteisiin jo etukäteen. Kriisiviestintä on etenkin jokaisen yrityksen tärkeä (mutta myös helposti unohdettu) työkalu, joka nousee arvoon arvaamattomaan, kun kaikki ei menekään suunnitelmien mukaan. Valmistaudu ajoissa, tärkeintä on nopea ja asiallinen reagointi.

Somessa somen tavalla

Ennen kuin lisäät kuvia, kilpailuja tai kirjoittelet statuksia sivuillesi, on hyvä tutustua käyttämäsi sosiaalisen median kanavan sääntöihin. Monet yritykset järjestävät edelleen sivuillaan esimerkiksi “tykkää/jaa/kommentoi”- kilpailuja, vaikka Facebook on kieltänyt ne aikoja sitten säännöissään.

Facebook on helppokäyttöinen ja nopea työkalu, mutta myös vahvasti kilpailtu ja tarkkailtu kanava. Sääntöihin tutustuminen vähentää turhaa työtä ja luo yrityksesi viestinnästä luotettavamman ja vastuullisemman kuvan. Sääntöjen rikkominen taas voi johtaa esimerkiksi käyttökieltoon.

Ota myös selvää sisältöjesi tekijänoikeuksista. Se, että löysit jonkin kuvan Googlesta, ei tarkoita että saisit vapaasti käyttää sitä yrityksesi markkinoinnissa.

Sääntöihin tutustuminen vähentää turhaa työtä ja luo yrityksesi viestinnästä luotettavamman ja vastuullisemman kuvan

Muista, että myös henkilökohtainen profiilisi edustaa aina loppupeleissä yritystäsi. Sosiaalinen media on aina jossain määrin julkista, eivätkä lähettämäsi sisällöt katoa täysin koskaan. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteivätkö tuottamasi sisällöt saisi paljastaa sinun ja yrityksesi inhimillisiä puolia. Kylmät ja jäykät päivitykset karkottavat yleisöä siinä missä liian henkilökohtaisetkin sisällöt.

Ole läsnä, älä vainoa

Aktiivisuus on valttia. Päivittämättömiä sivuja, joilla viimeisin sisältö on kuukausia vanhaa, ei lue kukaan. On silti hyvä muistaa, että sisältöä voi tuupata eetteriin myös liikaa. Hyvä päivitystiheys on pari kertaa viikossa, maksimissaan kerran päivässä.

Mieti kuitenkin päivitystesi kontekstia. Eläinvideot ovat viihdyttäviä, mutta eivät välttämättä ole olennaisinta sisältöä automerkin Facebook-sivulla. Liikettä sivuillesi saat ylläpitämällä keskustelua aikaisemmissa päivityksissäsi. Tykkää käyttäjien kommenteista ja vastaa niihin. Aktiivisuus on läsnäoloa, ei potentiaalisten asiakkaiden häirintää.

Kohdenna päivitystesi sisätöjä erilaisille käyttäjille. Kaikki seuraajasi eivät tule näkemään jokaista päivitystäsi ja siksi onkin hyvä tarjota monipuolista sisältöä erilaisille seuraajillesi. Voit hyödyntää eri sosiaalisen median kanavia, jotka ovat keskittyneet tietynlaisiin sisältöihin. Instagram painottuu selvästi kuviin, kun taas Twitter panostaa nopeisiin ja lyhyisiin päivityksiin. Jokaiseen kanavaan ei kuitenkaan kannata liittyä, jollei ole valmis panostamaan niihin kaikkiin.

Valitse sinun tarpeisiisi sopivimmat kanavat ja keskity niihin. Älä kuitenkaan unohda olla utelias, uusien kanavien seuraaminen tuo uusia mahdollisuuksia yrityksesi markkinointiin ja pitää  somevanhuuden loitolla!

– Maria