Internet- ja some-mainonnassa eletään mielenkiintoisia aikoja. Apple aiheutti uudella iOS 9 päivityksellään päänsärkyä monelle mainostajalle, sillä uudessa päivityksessä käyttäjät voivat yhä helpommin blokata mainoksia myös mobiililaitteistaan.

Samaan aikaan Instagram avasi syyskuun lopussa kanavansa myös Suomessa mainostajien käyttöön. Monet brändit ovat ketterästi hyödyntäneet markkinointikanavien monipuolistumista ja tulokset esimerkiksi Instagram-mainoksista ovat olleet erittäin positiivisia.

Vanha markkinointinviisaus “sell the sizzle not the steak” toimii kuitenkin myös some-markkinoinnissa ja sisällöntuotannossa. Monissa onnistuneissa sosiaalisen median kampanjoissa näkyy selviä yhteneväisyyksiä: Tavallinen tuotekeskeinen markkinointi ei toimi, vaan asiakkaita kiinnostavat esimerkiksi tarinat tuotteiden ja brändin takaa.

Samaan aikaan kun perinteisempi bannerimainonta jää nuolemaan näppejään, sosiaalisen median markkinointi kasvattaa suosiotaan. Vaikka Facebook on kanavista tutuin ja toistaiseksi kohdennusmahdollisuuksiltaan kattavimpia markkinointityökaluja, on hyvä huomata että varsinkin nuoremmat käyttäjät käyttävät enenevissä määrin sisältökeskeisempiä kanavia, kuten Snapchatia ja Instagramia.

Sisällöntuotanto: Mainontaa ilman mainontaa?

Käyttäjien toleranssi perinteisiin mainoksiin on usein pieni, eritoten verkossa. Luovilla sisällöillä some-markkinointi ei kuitenkaan laukaise yleisössä tavallista “äh, mainoksia”-reaktiota, vaan mainokset voivat olla jopa syy seurata yrityksesi toimintaa.

Fantastinen esimerkki luovasta sisällöntuotannosta on esimerkiksi Vaasan ruispalojen Grand one kilpailussakin menestynyt some-strategia, mikä on luonut tuotteen ympärille kymmenien tuhansien aktiivisten seuraajien yhteisön. Kun mainokset ovat ennemminkin mikroblogimaisia päivityksiä, et tyrkytä vaan rakennat suhdetta asiakkaihisi.

Toteuttamamme “behind the scenes”-materiaali Hurtan brändikuvauksista tarjosi yrityksen facebook-seuraajille mahdollisuuden seurata kuvaustiimin arkea kulissien takana, jolloin sisältö oli paitsi ajankohtaista mutta myös loi kuvauksista omanlaisensa matkakertomuksen, tarinan.

Käyttäjät päättävät, mitä sisältöjä suostutaan katsomaan

Kuvapainotteisissa sosiaalisissa medioissa asiakasliidien saaminen on ollut aiemmin haastavaa, sillä asiakkaiden ohjaaminen omille sivuille on esimerkiksi instagramissa onnistunut vain oman profiilikuvauksen kautta. Nyt Instagramissa suorien “call to action”-painikkeidenkin tekeminen on mainoksien myötä tullut mahdolliseksi ja asiakkaat voidaan ohjata yrityksen sivuille suoraan esimerkiksi “rekisteröidy”-painikkeiden tai kuva- ja videopäivitysten kautta.

Bannerimainonnan alasajo pakottaa yritykset miettimään uusia tapoja tarjota asiakkailleen kiinnostavia sisältöjä. Maailmalla yritykset ostavat artikkeleita esimerkiksi BuzzFeedin kaltaisilta viihteellisiltä sivustoilta, mutta tarinallisuus korostuu myös some-markkinoinnin teknisissäkin uudistuksissa. Esimerkiksi Instagram aikoo avata uudet karusellimaiset kuvakollaasit ja kestoltaan pidemmät videoklipit yritysten käyttöön.

Suunta verkkomainonnassa on siis selvä. Perinteinen tuotekeskeinen mainonta makaa kuolinvuoteellaan, mutta sisältölähtöinen ja monikanavainen läsnäolo sosiaalisissa medioissa kasvattaa suosiotaan jatkuvasti.

Kohdennetuilla sisällöillä asiakkaiden tavoittaminen tehostuu, mutta uudet mainonnan mahdollisuudet tulevat vaatimusten kanssa. Instagram antaa käyttäjilleen paljon valtaa mainosten hallintaan ja tyrkyttäviä spämmisivuja suljetaan armottomasti.

On siis ennustettavissa, että laadukkaisiin ja visuaalisesti kiinnostaviin sisältöihin panostavat yritykset ottavat etulyöntiaseman tulevaisuuden sisältömarkkinoinnin areenoilla.

– Maria