Karkein virhe on rakentaa yrityksen digitaaliset järjestelmät ja alustat sisältölähtöisesti, mutta ilman selkeää suunnitelmaa siitä, miten sisältöjen avulla saadaan liiketoiminnalle potkua. Paraskaan alusta ei toimi halutulla tavalla, jos sisällöt uupuvat tai ne päivittyvät liian harvoin.

Riittävän usein päivittyvät verkkosivuston tai sosiaalisen median sisällöt luovat pohjan nykyaikaiselle sidosryhmää kosiskelevalle markkinointiviestinnälle. Karkeasti sanottuna ilman sisältöjä tai tuotteen “tarinaa” on lähes mahdotonta tehdä myyntiä järkevällä katerakenteella nyt ja tulevaisuudessa.

Verkossa kuluttaja etsii usein parasta hintaa. Toisaalta toinen osa kuluttajista etsii parasta mahdollista tuotetta käyttöönsä. Sisällöillä voit ohjata ja auttaa kulutttajaa tekemään oikeat päätökset myös verkossa.

Herra X etsii iltaisin hakukoneen avulla tietoa hänelle sopivasta polkupyörästä.

Otetaan herra nimeltä X. Hän haluaa ostaa uuden polkupyörän työmatkojaan varten. Herra X etsii iltaisin hakukoneen avulla tietoa hänelle sopivasta polkupyörästä. Hän eksyy erilaisille sivustoille ja ahmii tietoa muodostaakseen varman käsityksen ostopäätöksensä tueksi.

Firma A esittelee pyöränsä verkkokaupassa kertomalla hinnan, värin, rungon koon ja sanomalla, että se on hyvä pyörä. Siis ihan paras. Perusteilta kuitenkin puuttuu pohja.

Firma B sen sijaan on luonut selkeän suunnitelman siihen, miten he voivat auttaa asiakasta päätöksenteossa. He eivät halua asiakkaittensa tekevän vääriä ostopäätöksiä. Pettynyt asiakas ei ole enää asiakas.

Firma B:n kärkimyyjä esittelee verkkosivuston videolla tärkeimmät kriteerit miten valitaan oikea polkupyörä oikeaan käyttöön. Toisessa videossa hän ehkä esittelee heidän edustamansa merkin huolto-ohjeet ja antaa jopa vinkkejä hyödyllisistä lisävarusteista. Ehkä jossain vaiheessa kehoittaa tulemaan testaamaan pyörää liikkeelle asti?

Tuotekuvaukset ovat esimerkillisiä, laadukkaat valokuvat esittelevät tuotteet houkuttelevassa muodossa. Verkkosivuston käyttöliittymä on helppokäyttöinen ja toimii kaikilla laitteilla älypuhelimesta desktoppiin. Kaikkia tuotteita löytyy varastosta ja toimitusaika on joustava. Sivusto saa asiakkaan tuntemaan, että mahdollinen lisähintakaan ei haittaa, koska asiakas hankkii niin erinomaisen hyvän tuotteen.

Tässä vaiheessa voit kysyä itseltäsi, kummalta kauppiaalta sinä ostaisit polkupyörän?

Laadukkaat ja harkitut sisällöt edesauttavat tuotteiden ja palveluiden löydettävyyttä hakukoneissa, tuovat verkkosivuille liikennettä, antavat luotettavan mielikuvan yrityksen toiminnasta ja ennenkaikkea sitouttavat asiakkaan kyseiseen tavaramerkkiin.

Sisältöjen avulla voidaan myös vaikuttaa myös kanta-asiakkaiden mielikuviin.

Sisältöjen avulla voidaan myös vaikuttaa myös kanta-asiakkaiden mielikuviin, jotta heistä saadaan potentiaalisia yrityksen promoottoreita. Kun tulee aika huollattaa polkupyörä ja hankkia lisää varusteita, haluat varmasti sitouttaa asiakkaasi myös digitaalisesti. Hyökkäävän myyntipuheen asemasta voitkin antaa selkeät huolto-ohjeet automaattisesti ja ehkä ohessa mainita käynnissä olevasta huoltotarjouksesta.

Kaupankäynti verkossa on vasta alkutaipaleella. Aggressiiviset uudet verkkokauppiaat ovat ottaneet jo aimo palan markkinoista. Nyt on korkea aika ottaa selkeä askel kohti nykyaikaa panostamalla verkkoon oikealla tavalla!

Vinkkimme verkkosivujen sisällöntuotantoon

  • Kun ostat uuden alustan, budjetoi myös sisältöihin.
  • Huolehdi, että alusta mahdollistaa jouhevan sisällön jakamisen ja helpon päivittämisen.
  • Sitouta yrityksesi kaikki työntekijät sisältölähtöiseen kaupankäyntiin, myös itsesi!
  • Hyödynnä sisältöjä mahdollisimman monessa kanavassa optimoiden sisällön luonnetta.
  • Kerää ympärillesi ketterä joukko sisällöntuotannon ammattilaisia.
  • Ole läsnä sosiaalisessa mediassa.
  • Seuraa statistiikkaa ja tee lisää sellaista sisältöä mikä kiinnostaa.
  • Pidä hauskaa kertomalla yrityksesi tarinaa verkossa!