Entä jos pystyisit tarjoamaan asiakkaillesi räätälöityjä palveluja heidän aikaisemman käyttäytymisensä perusteella? Tarjoamaan heille hyödyllistä sisältöä juuri sillä hetkellä kun he sitä tarvitsevat? Tai lähettämään yksilöityjä viestejä juuri heitä kiinnostavista aiheista?

Sisältömarkkinoinnin avulla asiakkaasi kiinnostuvat yrityksestäsi. Pystyt vahvistamaan brändiäsi sekä olemaan kontaktissa asiakkaidesi kanssa. Parhaimmillaan yrityksesi muuttuu julkaisijaksi, jonka tarinat ovat osa asiakkaiden elämää. Hiljalleen he muuttuvat vierailijoista asiakkaiksi ja lopulta yrityksesi promoottoreiksi.

Enää ei riitä pelkkä toimiva käyttö-liittymä ja kauniit verkkosivut.

Sisältömarkkinointia on toki tehty jo ennen internetiä, mutta verkko antaa aivan uudet mahdollisuudet sen hyödyntämiseen. Nykyään ihmiset etsivät verkosta tietoa ja samalla jättävät itsestään dataa, jota hyödyntämällä heille pystytään tarjoamaan yhä parempaa palvelua ja sisältöä.

inbound-kaavio

Sisältömarkkinoinnin peruskaava on hyvin yksinkertainen

Sisältömarkkinointi vaatii aikaa

Sisältömarkkinoinnin pitää olla osa yrityksen liiketoiminnan strategiaa, jotta se toimii. Enää ei riitä toimiva käyttöliittymä ja kauniit verkkosivut. Yksi tärkeimmistä asioista markkinoinnin onnistumisen kannalta ovat tarkkaan rajatut kohderyhmät ja niiden toiminnan tunteminen. Isossa osassa ovat myös fiksusti toimivat mittarit ja niiden hyödyntäminen kohderyhmien rakentamisessa ja palvelemisessa sekä sisältösuunnitelmien tekemisessä. Mittarit voidaan pultata olemassa olevan verkkosivuston kylkeen, mutta ilman niitä sisältömarkkinointi ei toimi.

Yrityksen nettipresenssin ei enää pitäisi olla klikkien laskemista, vaan jatkuvaa sisällöntuottamista harkittuihin kanaviin. Sisällön tulee olla asiakkaan näkökulmasta relevanttia ja hyödyllistä. Jotta siihen päästään, täytyy sisällöntuotannon olla sekä jatkuvaa että orgaanista, joka muuttuu ja elää asiakkaiden mukana.

Sisällöntuotannon avulla saat kaupan päälle hakukoneet löytämään palvelusi.

Verkkosivujen optimointi hakukoneita ajatellen on tärkeää, mutta vielä tärkeämpää on optimoida verkkopalvelut ihmisille. Hakukoneet pyrkivät jo nyt löytämään laadukkaan ja pidetyn sisällön, ei niinkään optimoitua sisältöä. Laadukkaan ja jatkuvan sisällöntuotannon avulla saat kaupan päälle hakukoneet löytämään palvelusi.

Mistä lähteä liikkeelle?

Asioita, joiden pitää olla kunnossa, jotta sisältömarkkinointi toimii:

  1. Toimivat mittarit
  2. Kiinnostava sisältö, anna asiakkaillesi lisäarvoa.
  3. Kiteytä sisältömarkkinointistrategiasi
  4. Muuta markkinointisuunnitelma vastamaan sisältömarkkinoinnin vaatimuksiin
  5. Ole läsnä verkossa

Mitä sisältömarkkinoinnilla saavutetaan

  1. Asiakkaat sitoutuvat yritykseesi
  2. Tunnet asiakkaasi paremmin
  3. Luottamus yritystäsi kohtaan kasvaa
  4. Yrityksesi on avoimempi
  5. Liikenne yrityksen kanavissa lisääntyy
  6. Yrityksesi tuottaa asiakkailleen lisäarvoa

Markkinointia ei voi enää tehdä B2B– tai B2C-ajatuksella vaan lähtökohtana on oltava H2H, eli ihmiseltä ihmiselle. Oli kysessä sitten yritys, järjestö, tuote tai tapahtuma, on sinun tarjottava asiakkaillesi hyödyllistä tietoa, tunteita sekä lisäpalveluita. Sisällöillä ei rakenneta yksittäisiä markkinointitemppuja vaan sitoutetaan asiakas pitkäksi aikaa.