Hakukoneoptimointi- ja SEO -termit ovat olleet web-maailmassa kovassa käytössä jo kohta toistakymmentä vuotta. Niiden varjolla on Suomen neukkareissa syöty tuhansia palaveriviinereitä, juotu hehtolitroittain pahaa kahvia ja räplätty salaa kännykkää konsultin jauhaessa SEO-maailman erikoisuuksista.

Hakukoneoptimoinnin tärkeyttä ei voi väheksyä tippaakaan, mutta se, miten sitä tehdään fiksusti ja tulevaisuuden kannalta varmalla tavalla, on loppujen lopuksi hyvin yksinkertaista.

  1. Tee hyvää sisältöä.
  2. Valitse jokaiseen artikkeliin avainsana tai -sanoja ja käytä niitä tekstissä kohtuudella
  3. Varmista, että sivujesi ohjelmoija on tiennyt, miten html-koodia pitää kirjoittaa

Kun nuo kolme kohtaa täyttyvät, nousu Googlen hakutuloksissa on vain ajan kysymys. SEO-maailman ketut tietävät toki ison nipun muitakin asioita, joilla on vaikutusta, mutta ne ovat vain maustetta sopassa. Itse pihvi on se sisältö, ja samalla ainoa varma keino turvata hakukonenäkyvyys tulevaisuudessa.

Sisältöjen jakokanavien kaksi suurinta, Google ja Facebook käyvät jatkuvaa taistelua ja upottavat järkyttäviä rahamääriä sen puolesta, että oleellinen, oikeasti kiinnostava sisältö nousisi pintaan. Viimeisen kymmenen vuoden aikana moni SEO-maailman tehokas ja suositeltu standardiratkaisu on muuttunut täysin turhaksi tai jopa erittäinen haitalliseksi hakukonenäkyvyyden parantamisessa.

Viime vuosina moni SEO:n tekninen standardiratkaisu onkin alkanut tehdä haittaa näkyvyydelle

Facebookille ja Googlelle ongelman ratkaisu on luonnollisesti vaikeustasoltaan samaa luokkaa kuin retkikunnan lähettäminen Marsiin, mutta päämäärä on selvä – oikeasti kiinnostavan sisällön löytäminen on myös sisällönjakoalustojen bisneksen kulmakivi eivätkä ne halua siitä päästää irti.

Joten – jos hakukoneoptimoija soittaa, hänet kannattaa toki ottaa vastaan, mutta jos ehdotukset pyörivät enemmän html-rakenteen semanttisuuden, meta-tagien, sivukarttaoptimointien ynnä muiden nippelitietotermien kuin itse sisällön ympärillä, kannattaa miettiä vielä pari kertaa.