Facebook aloitti pari vuotta takaperin selkeän orgaanisen näkyvyyden vähentämisen. Päällimmäisenä syynä lienee että mr. Zuckerberg arvioi väärin jaetun sisällön ja syötteiden eli feedien määrän kasvun suhteessa Facebookiin liittyvien uusien ihmisten kesken.

Toisena isona asiana Facebook pyrki löytämään järkevän tavan “verottaa” firmojen muutoin ilmaisia Facebook-sivuja. Jälkeenpäin ajateltuna melko luonteva tapa, näyttää hyvät sisällöt ilmaiseksi ja heikot sisällöt ainoastaan maksua vastaan.

Aluksi tuo suorastaan sanoen sapetti. Osalle some-firmoja tämä varmasti aiheutti ylimääräisiä palavereita asiakkaiden kanssa, missä pyrittiin etsimään syitä orgaanisen näkyvyyden vähentymiselle.

Monelle järjestölle tai vapaaehtoisvoimin pyöritettävälle FB-sivulle tämä tarkoitti myös harmitusta. Miksi päivityksiä ei enää näytetä kaikille kiinnostuneille?

Natiivisti Facebookin orgaaninen näkyvyys yleensä vain 5-10%

On selvää, että käyttäjien feedit täyttyvät kun jakaminen on nykyään lapsellisen helppoa. Toiselle tärkeä kissavideo, on toiselle käyttäjälle puhdasta spämmiä.

Facebook on blogipostauksissaan ohjeistanut satsaamaan paukut omaan ja oikeasti lisäarvolliseen sisältöön.

Tämä ei tietysti tarkoita, että kaikki sisältö tulisi olla yksinomaan how to -ohjeistuksia eri aiheista. Ajatuksena on, että tuotetun sisällön takana voidaan seistä myös journalistisesta näkökulmasta katsottuna.

Yhtä tärkeää Facebookin sisällöntuotannossa on läsnäolo. Algoritmit ovat erittäin viisaita ja tunnistavat kuinka hereillä ja valppaana kanavassa ollaan. Ajankohtaisiin aiheisiin tapahtuva nopea reagointi onkin tärkeää erityisesti jaetuissa sisällöissä.

Aktiivisen sivun näkyvyys voi olla jopa 100-300 %

Mikäli tuntuu siltä, että Facebook sivuasi ei seurata tai joudut maksamaan jokaisesta pienestäkin näkyvyydestä, teet yksinkertaisesti jotain väärin. Kokeile muuttaa omia asenteitasi ja strategiaasi ja katso tuloksia muutaman kuukauden päästä uudestaan.

Uskallemme myös väittää, että valtaosa ohjeistuksista, joita olet saattanut lukea Facebook-yhteisön rakentamisesta, eivät pidä paikkaansa. Kuten ei varmasti myöskään tämä artikkeli.

Tärkeintä on tuntea oma yleisönsä ja tuottaa sisältöä intohimolla ja kiinnostuksella aihepiiriä kohtaan.