Tänä päivänä verkossa tapahtuvaa käyttäjän kulkua seurataan ja sitä hyödynnetään monella tavoin. Oikea ja eettinen tapa on hyödyntää tätä statistiikkaa niin, että yritys voi myynnin lisäksi saada tärkeää tietoa käyttäytymisestä, voidakseen tarjota palveluitaan oikeaan aikaan, oikeassa paikassa, oikeaan hintaan.

Me koemme tällaisen toiminnan positiivisena, jos vain yrityksen etiikka on kohdillaan. Tietoahan voi myös käyttää ns. väärin esimerkiksi tarjoamalla korkeampaa hintaa lomamatkan etsijälle. Onneksi kuluttaja on viisas ja valitsee tällaisen “huijauksen” jälkeen toisen toimijan.

Jouduimme äskettäin miettimään asiakaskeissiä varten, miten nykyinen EU-direktiivi määrittelee näiden evästeiden ja tunnistetietojen käsittelyä verkkosivustoilla. Tulkinta kun on täysin kansallisen lainsäädännön ja sen tulkitsemisen varassa, siitäkin huolimatta että kyseessä on direktiivi.

Otimme yhteyttä Viestintäviraston Kyberturvallisuuskeskukseen. Päivystävä lakimies vastasi tiedusteluumme mukavasti ja asiallisesti.

Kysyimme:

Erillistä ilmoitusta tai hyväksyntää ei tarvita.

Vastaus oli yksiselitteinen. Erillistä, rautalangasta väännettyä ilmoitusta/hyväksyntää ei tarvita, vaan riittää, että evästeistä löytyy asianmukainen selitys, jonka lukaisemalla käyttäjä tietää mihin näitä tietoja käytetään. Halutessaan käyttäjä voi aina kieltää evästeiden käytön selaimen asetuksissa.

Kun yritys miettii mitä tietoa käyttäjistä tallennetaan, kannattaa myös peilata firman eettisiä arvoja asiassa. Tarkoitushan ei ole nuuskia, vaan antaa ja auttaa käyttäjää tekemään oikeat valinnat käynnin aikana.