Tuloksellinen digitaalinen markkinointi

author
Rami Lappalainen 13.10.2016
Tuloksellinen digitaalinen markkinointi ei ole päivänselvä asia vielä tänäkään päivänä. Tuloksellisuus ei ole klikkien metsästämistä vaan luovan suunnittelun, teknologian ja mittaroinnin kokonaisvaltaista hallintaa.

Klikkaa tätä! No, klikkaa nyt helvetti!

Valtaosa markkinointibudjeteista putoaa edelleen todella syvään kyberavaruuden kuiluun. Tuntuu, että edelleen luotetaan siihen, että kunhan ammutaan haulikolla viestejä digitaalisiin kanaviin niin kirstuun kilahtaa mittava määrä euroja.

Pahin virhe on toteuttaa vanhoja mainonnan ja kampanjoinnin perinteisiä menetelmiä digitaalisissa kanavissa. Kysy ihan rehellisesti itseltäsi, kiinnostaako sinua klikata netissä sellaista banneria, joka ei liity millään tavalla etsimääsi tietoon? Epäilen.

Ehkä pelottavinta on tietämättömyys. Pelkkä kampanjan näkyvyys ja peitto eri kanavissa ei tarkoita automaattisesti lisääntynyttä myyntiä. Facebook ja Instagram, kuten myös monet display-mainonnan verkostot ovat taitavia syömään mainosbudjettisi ellet ole tarkkana.

Vanhakantainen toimintamalli istuu melko syvässä useissa organisaatioissa ja vanhaa “hyväksi havaittua” on turha muuttaa mihinkään. Onko tarkoitus käyttää mainosbudjetti mahdollisimman tehokkaasti vai saada mitattavissa olevaa tehokkuutta kampanjaan?

Toimenpiteiden mittarointi saattaa tuntua salatieteeltä. Kannattavuutta voidaan kuitenkin mitata teknologian sekä erilaisten sisältöjen ja kanavien avulla hyvinkin luotettavasti. Samalla luodaan pohja tulevaisuuden tekemiselle. Enkä puhu ainoastaan klikeistä, vaan tunnistetuista liideistä, myyntiliideistä ja konkreettisesta kaupasta.

Työn ja tuotannon jakaminen

Startup-skenessä puhutaan paljon tiimeistä ja tiimin tärkeydestä kokonaisuudelle. Tämän päitäisi olla päivänselvää myös perinteisissä yrityksissä. Ristiriitaiseksi asian tekee markkinointiviestinnän hankintojen pirstaloituminen useiden eri toimittajien kesken. Tarkoitan siis shoppailua parhaimmalta tuntuvien pitchien ja ideoiden perässä.

On tärkeää rakentaa tiimit siten, että kaikki palveluiden toimittajat tietävät toistensa toimenpiteet ja osapuolet osaavat tukea toisiaan ketterästi. Yrityksen markkinointiosaston on tärkeää ymmärtää kaikkien toimittajien työvaiheet ja se, kuinka ne vaikuttavat toisiinsa.

Sisällöntuotannon ja tekkipuolen päämäärien tulisi olla samat. He tarvitsevat nykyaikana entistä enemmän toisiaan, ikäänkuin elävät toisistaan. Olen haaveillut salaa siitä, että eri toimittajista koostuisi ikäänkuin joint-venture -tyyppinen ratkaisu tilaajan markkinointiviestinnän tueksi.

Toimittajat myös kommunikoisivat toistensa kanssa, jos ei nyt päivittäin, niin vaikka viikottain. Kun tieto kulkee eri osapuolien välillä jouhevasti ja kaikilla on sananvaltaa, ollaan aidosti nykyaikaisen tuotantomallin äärellä.

Digitaalinen strategia käyttöön

Väitän, että teknologiset ratkaisut ja mahdollisuudet ohjaavat tänä päivänä koko yrityksen markkinointia ja myyntiä. Digitaalinen maailma etenee niin hurjaa vauhtia, että jos ei päivittäin tutustu uusiin kilkkeisiin, putoaa välittömästi kelkasta pois.

Kun perustavoite ja strategia on selvänä yrityksen markkinointiviestinnällä, tarvitaan edellämainittu joustava toimittajaverkosto suunnittelemaan tekninen lähestymistapa sekä sisällöt, jotka tukevat strategiaa. Unohdetaan samalla ne kampanjat. Tuloksellisuus tulee pitkäjänteisestä kehitystyöstä, ei yksittäisestä tykinlaukauksesta sinne heinäsuopaan.

Tuotantorakenteiden ja järjestelmien ruuvaaminen uuteen uskoon ei ole päivien tai viikkojen juttu.

Aluksi tulee selvittää sisällölliset ja tekniset vaatimukset ja peilata näitä käytettävissä olevaan budjettiin. Sen jälkeen työstetään kokonaisuus kuntoon osaprojekti kerrallaan. Mieluiten urheilusta tutun “weakest link” -periaatteen mukaisesti. Näin päästään heti testaamaan ja mittaroimaan ja voidaan olla varmoja että kaikki palvelut saadaan toimimaan keskenään.

Kun uudet alustat, toiminnallisuudet ja sisällöt ovat kunnossa saadaan myös selkeitä tuloksia digitaalisen markkinoinnin tehokkuudesta. Vakuutan, että silloin avautuu täysin uusi maailma, josta ei vanhaan ole paluuta!

Mittaa ja anna palaa!

Kun strategian mukaiset sisällöt ja alustat ovat valmiit, on aika mittaroida tuloksia. Uusien teknologisten mahdollisuuksien sekä automaatisoitujen työkalujen kautta voidaan saada niin tiukkaa faktaa eri toimenpiteiden tehokkuudesta, että heikompaa hirvittää. Parhaimmillaan saadaan kuitenkin faktaa tekemiselle ja on helpompi tehdä päätöksiä rahavirtojen suuntaamisessa eri toimenpiteisiin.

Luonnollisesti kaikki asiat eivät ole mittaroitavissa. Tämä on varmasti päivänselvää kaikille. Mielestäni kuitenkin on ensiarvoisen tärkeää, että toimenpiteitä mitataan myös muulla tavalla kuin sivunäyttö- tai CPM-tasoisesti. Mainosnäytöt voivat nimittäin yhtä hyvin ärsyttää kuin kiinnostaa kävijää.

Parhaimmillaan laaja-alaista mittarointia ei tarvita, jos asiakkaalla on mahdollisuus ostaa tuote heti esimerkiksi verkkokaupasta. Siinähän se paras mittarointi on, eli toteutunut kauppa. Usein kuitenkin digitaalinen palvelupolku on järkevintä rakentaa monivaiheisemmaksi.

Tyypillisesti mittarointi tapahtuu kaavalla: toimenpide > reagointi > liikenne > tunnistettu kävijä > lisäreagointi > lisätoimenpiteet > ostokonversio tai haluttu toimenpide. Tämä on mahdollista vain ja ainoastaan jos digitaaliset palvelut on rakennettu alusta alkaen palvelemaan tätä tarkoitusperää sisältöjen ja tekniikan osalta.

Nykyaikaisen “markkinointi-myllyn” läpi saadaan tietoa eri toimenpiteiden tehokkuudesta ja voidaan helposti peilata eri kanavista tulevaa liikennettä ja konversioita. Samalla voimme arvioida panos-tuotto -suhdetta – millä toimenpiteillä ja mistä kanavasta saadaan aikaan myyntiä.

En kuitenkaan mittaisi samalla kaavalla jokaista toimenpidettä. Osa sisällöistä on tarkoitettu palvelemaan esimerkiksi brändiarvoja enemmän kuin generoimaan kauppaa ja kaikki nämä tukevat markkinointia ja myyntiä osaltaan.

Mitä juuri sinun pitäisi tehdä?

Ei välttämättä mitään. Jos bisnes vetää, niin kannattaa varmasti tehdä samoja asioita kuin aiemmin. “Jos toimii, älä koske” -sanonta pitää tässäkin tapauksessa erinomaisesti paikkansa.

Uskon kuitenkin, että jokaisen firman, pienyrityksestä suuriin korporaatioihin on viimeistään nyt mietittävä ihan uusia lähtökohtia digitaaliseen markkinointiviestintään ja oikeastaan koko digitaalisen palvelupolun rakentamiseen.

Mekin pienenä yrityksenä mietimme omalta kohdaltamme ihan näitä samoja arkisia asioita. Mittaroimme toimintaamme ja jos huomaamme, että joku asia toimii, pistämme kaikki paukut siihen koriin ja olemme hereillä muuttamaan toimintaamme.

Meille digitaalisuus ja uudet teknologiset mahdollisuudet antavat uskoa tulevaisuuteen. Olemme myös tätä “hurmosta” jakaneet nykyisille asiakkaillemme ja nähneet selkeitä tuloksia ja kasvua liiketoiminnassa.

Do it. Now!

PS. Kirjoittaja on ATK-lukion kasvatti, markkinointimerkonomi ja sisällöntuotannon erikoismies, joka uskoo että päivän pihvi on vahvasti digitaalinen.

Oletko kiinnostunut sisältöjen suunnittelusta ja strategiasta?

Kirjoitamme aiheeseen liittyviä hyödyllisiä artikkeleita. Liity mukaan tilaajaksi niin olet aina tietoinen kun julkaisemme uuden artikkelin!

Artikkelit

thumbnail

Modernin verkkosivuston suunnittelu – avaimet onnistuneeseen projektinhallintaan

Verkkosivuston suunnittelu on monivaiheinen prosessi. Toimivan verkkosivuston suunnittelu vaatii kokonaisvaltaisen ymmärryksen sisältöjen ja teknologian yhdistämisessä käyttäjäystävälliseksi kokonaisuudeksi.

author
Rami Lappalainen · 19.4.2017
thumbnail

SKS ja Mediapool tekevät digitaalisia oppimateriaaleja lukiolaisille

Mediapool toteuttaa uudenlaisen digitaalisen oppimisen alustan Suomalaisen Kirjallisuuden Seuralle.

author
Aapo Virta · 7.11.2016
thumbnail

Tuloksellinen digitaalinen markkinointi

Tuloksellinen digitaalinen markkinointi ei ole päivänselvä asia vielä tänäkään päivänä. Tuloksellisuus ei ole klikkien metsästämistä vaan luovan suunnittelun, teknologian ja mittaroinnin kokonaisvaltaista hallintaa.

author
Rami Lappalainen · 13.10.2016
thumbnail

Uudenlaiset mobiilivideot Apple iOS 10 -päivityksessä

Applen uusi iOS-käyttöjärjestelmäpäivitys mahdollistaa täysin uudenlaisia mahdollisuuksia mobiilivideoiden hyödyntämiseen°

author
Aapo Virta · 5.10.2016
thumbnail

Markkinoinnin automaatio uusasiakashankinnan apuvälineenä

Markkinoinnin automaatio ja sen englanninkielinen nimitys Inbound Marketing kajahtelee monen pk-yrittäjän takaraivossa. Suurin kysymys lienee kaikilla, mitä se on ja mitä sillä tehdään?

author
Rami Lappalainen · 21.5.2016
thumbnail

Linkkaus, embeddaus, repostaus – Tekijänoikeudet ja käytännöt verkossa

Tekijänoikeudet askarruttavat monia sosiaalisen median käyttäjiä ja erityisesti yritysten some-kanavien ylläpitäjiä. Sählääminen tekijänoikeuksien kanssa voi tarkoittaa mittavia sanktioita julkaisijalle. Ota siis oppia miten toimit oikein verkossa.

author
Rami Lappalainen · 13.2.2016
thumbnail

Yrityksen tietoturva — viisi tietoturvavinkkiä yrittäjälle

Yrityksen tietoturvan merkitys arkielämässä on kasvanut huimasti viime vuosien aikana. Säilytämme yhä enemmän arkaluontoista dataa elektronisessa muodossa, käymme luottamuksellisia keskusteluja internetin välityksellä, ja asuntojemme lämmitysjärjestelmät tai jopa automme saattavat olla kytkettyinä internetiin. Tietomurroista saamme kuulla jatkuvasti uutisissa, minkä vuoksi moni yrittäjäkin on pohtinut, miten parantaa omaa ja oman yrityksen tietoturvaa.

author
EE Turunen · 30.10.2015
thumbnail

Verkkomainonta on kuollut, sisällöntuotanto elää!

Verkkomainonta on kriisissä. Adblockerit ja selainten päivitykset vaikeuttavat perinteistä bannerimainontaa. Samalla sisällöntuotanto vahvistaa asemaansa markkinointityökaluna myös somessa. Miltä sisällöntuotannon tulevaisuus näyttää?

author
Maria Niemi · 6.10.2015
thumbnail

Liikettä sivuille – animaatiot ja videot nettisivuilla

Nettisivuille toivotaan nykyisin tavallisen videosisällön lisäksi kasvavissa määrin muutakin liikkuvaa kuvaa ja animointeja. Niiden lisäämiseen on tarjolla useita konsteja. Yksikään tapa lisätä liikkuvaa kuvaa sivuille ei kuitenkaan ole täysin pomminvarma, ja eri käyttökohteisiin tarvitaan eri tekniikoita. Teimme oppaan siitä, mikä muoto toimii parhaiten eri tilanteissa.

author
Aapo Virta · 11.8.2015
thumbnail

Somenatiivi vai somevanhus – Kuinka sosiaalisen median kanavat kesytetään

Sosiaalinen media voi olla oikein käytettynä niin pienen kuin suuremmankin yrityksen vahva markkinointikanava ja brändinrakennustyökalu, mutta huolimaton käyttö voi aiheuttaa monenlaista päänvaivaa. Somenatiiviksi synnytään, mutta onneksi sosiaalisessa mediassa vanhakin koira voi oppia uusia temppuja.

author
Maria Niemi · 5.8.2015
thumbnail

Potkua verkkosivujen sisällöntuotantoon

Verkkosivujen sisällöntuotanto on parhaimmillaan yksinkertaista ja helppoa. Tärkeintä on ymmärtää perusperiaatteet, jolloin työ etenee joutuisasti ja saat kaikki tehot irti sisällöistä.

author
Rami Lappalainen · 27.5.2015
thumbnail

Lisäarvollinen sisältö, mitä se oikein on?

Lisäarvollinen sisältö on päivän "buzzword" ja sen kuulee sanottavan kaikkien sisältömarkkinoinnin konsulttien suusta hissipuheen ensimmäisen minuutin aikana. Mitä tuo lisäarvo oikein on? Mietitäänpä yhdessä asiaa!

author
Rami Lappalainen · 29.3.2015
thumbnail

Facebookin orgaaninen näkyvyys tappiin?

Facebook on viimeisen kahden vuoden aikana useaan otteeseen muuttanut algoritmejaan. Muutokset ovat vähentäneet erityisesti orgaanista näkyvyyttä niiden yritysten sivuilla, joissa sisältö ei ole merkityksellistä tai kiinnostavaa.

author
Rami Lappalainen · 10.3.2015
thumbnail

Kuvankäsittelyn historia – mistä kaikki alkoi?

Kuvankäsittelyllä on pitkä historia mustavalkokuvien retusoinnista tämän päivän Photoshop -työskentelyyn. Hyvin käsitelty kuva ei tarkoita “päiden siirtelyä” vaan tunnelman virittämistä oikeilla sävyillä.

author
Marko Simonen · 20.2.2015
thumbnail

Kuvatuotannon suunnittelu

Kuvatarve tulee yleensä yllättäen, kuin kulman takaa ja silloin pitää jo olla valmiina toimintaan. Mistä tilata? Millaisia kuvia? Mitä maksaa? Miten pitää toimia? Valotamme seuraavassa, mitä seikkoja kannattaa ottaa huomioon kuvallista viestintää suunniteltaessa.

author
Rami Lappalainen · 3.2.2015
thumbnail

Evästeet ja direktiivit

Uuden EU-direktiivin voimaantulon jälkeen netti on täyttynyt bannereista, joissa pyydetään hyväksymään evästeiden käyttö sivustolla. Otimme selvää, tarvitaanko bannereita kotimaisilla saiteilla.

author
Rami Lappalainen · 28.1.2015
thumbnail

Hakukoneoptimointi, helppo homma

Hakukoneoptimoinnin tärkeyttä ei voi väheksyä. Listaamme tärkeimmät ja tulevaisuuden kannalta varmimmat konstit siihen, että sisältösi pysyvät hakutulosten kärjessä nyt ja jatkossa.

author
Aapo Virta · 27.1.2015
thumbnail

Sisältömarkkinointia ihmisille, ei hakukoneille

Miksi sisältömarkkinointi on juuri nyt kiinnostavaa ja miksi siitä kannattaa olla kiinnostunut? Sisältömarkkinointi ei ole yhden illan juttu, vaan kuin onnellinen ja toimiva parisuhde.

author
Tommi Jäkkö · 20.1.2015
thumbnail

Inbound-markkinoinnin sudenkuopat

Inbound-markkinointi on trendikästä, tehokasta ja loogista markkinointia. Ja kappas vaan, niinhän senkin voi sotkea. Neuvomme pahimpien karikoiden ohi.

author
Aapo Virta · 16.1.2015
thumbnail

Viraalivideo vai jatkuva sisältöstrategia?

Viime vuosien aikana moni yritys on tuottanut videomateriaalia markkinointinsa tueksi. Kuitenkin aniharva nettiin ladattu video ylittää 150 katsontakerran määrän ja panostukset saattavat valua hukkaan.

author
Rami Lappalainen · 14.1.2015
thumbnail

Web-rekry

author
Aapo Virta · 27.1.2010
mautic is open source marketing automation