Linkkaus, embeddaus, repostaus – Tekijänoikeudet ja käytännöt verkossa

author
Rami Lappalainen 13.2.2016
Tekijänoikeudet askarruttavat monia sosiaalisen median käyttäjiä ja erityisesti yritysten some-kanavien ylläpitäjiä. Sählääminen tekijänoikeuksien kanssa voi tarkoittaa mittavia sanktioita julkaisijalle. Ota siis oppia miten toimit oikein verkossa.

Sisältöjen linkittäminen

Internetin alkuajoilta asti linkittäminen eli verkko-osoitteen (URL) jakaminen on ollut yleinen käytäntö. Aikoinaan netin syövereissä oli jopa tähän erikoistuneita sivustoja, joihin ylläpitäjät keräsivät verkosta löytämänsä “parhaat palat” pitkäksi listaksi, aihealueesta kiinnostuneita surffaajia varten.

Tuolloin linkit olivat usein suora URL-polku listassa, jota klikkaamalla käyttäjä ohjautui selaimellaan toiselle sivustolle. Nykyisin URL-linkitys tehdään useimmista sisällönhallintajärjestelmistä tutulla WYSIWYG-editorilla, missä voidaan tehdä tietyn sanan “alle” linkki, joka ohjaa joko sivuston sisäiselle sivulle tai ulkopuoliselle sivustolle. Minä linkitin tässä artikkelissa esimerkiksi tuon WYSIWYG-sanan informaation lisäämiseksi, koska monikaan ei tiedä mitä tuo termi itseasiassa tarkoittaa.

Linkittäminen on täysin sallittua ja oikeastaan suositeltavaa kaikissa olosuhteissa. Se toimii viitteenä lähteestä, mihin kirjoituksessa viitataan tai sillä vinkataan lukijaa vierailemaan kyseisellä sivustolla. Linkittäminen on nettikäytännössä myös kohteliaisuutta alkuperäistä lähdeaineistoa kohtaan. Linkittämällä et voi missään yhteydessä syyllistyä tekijänoikeuksien rikkomiseen.

Videoiden embeddaaminen

Embeddaaminen on tavallaan kuin linkittämistä. Tässä tapauksessa verkossa oleva sisältö ohjataan näkymään pienen embed-koodin avulla toisella verkko-osoitteessa sijaitsevalla sivustolla. Tämä tehdään yleisimmin Iframe- html-elementillä. Monet julkaisujärjestelmät, kuten WordPress tukevat tätä ominaisuutta natiivisti WYSIWYG-editorin kautta.

Embed-jakaminen tuli suosituksi muutamia vuosia takaperin, jolloin internetin videosisällöt alkoivat lisääntyä eksponentiaalisesti. Youtuben ja Vimeon kaltaisten toimijoiden alustat mahdollistivat videosisältöjen jakamisen ja esittämisen helposti, helpottamalla videoiden lataamiseen, enkoodaamiseen ja jakamiseen liittyviä ongelmia. Molemmat alustat myös mahdollistivat sisällön embeddaamisen eli jakamisen myös ulkopuolisissa kanavissa –  esimerkiksi yrityksen omilla verkkosivuilla.

Tämä on tietenkin helppoa ja mukavaa – ja ennenkaikkea ilmaista. Viraaliksi lähtevä video kun saattaa haukata aimo annoksen verkon resursseista ja nyt siitä vastaa esim. YouTuben kaltainen ulkopuolinen taho, jonka servereissä riittää tehoja isompaankin liikenteeseen.

Käyttäjä voi toki myös rajoittaa embeddausta omistamansa videon asetuksista. Näin tehdessään video pitää katsoa kyseisen tahon kanavassa Youtubessa tai Vimeossa. Tämä on mielestäni kuitenkin aavistuksen uppiniskaista toimintaa, sillä embeddauksessa videon katselukerrat menevät joka tapauksessa videon ja sen oikeuksien haltijan eduksi.

Katselukerrat ja näkyvyys on monille tahoille rahanarvoista hyötyä. Moni videotuottaja haluaakin, että videomateriaali jaetaan ja embeddataan mahdollisimman moneen ulkopuoliseen kanavaan. Everybody wins, right?

Uutena ilmiönä embeddauksen rinnalle on noussut videoiden kopiointi esimerkiksi YouTubesta toisen käyttäjän Facebook-kanavalle. Tämä on kuitenkin tekijänoikeusrikkomus, jossa rikkoja on useimmiten mainosrahojen perässä. Jos siis näet mielenkiintoista sisältöä, jonka haluat jakaa, käytä embeddausta tai neuvottele muusta jakamisesta sisällön omistajan kanssa.

Esimerkki videon embeddauksesta

Kuvien jakaminen verkossa

Oikeastaan vaativin tapaus tekijänoikeuksien ymmärtämisessä on valokuvien jakaminen netissä. Tarkennettakoon, että jakaminen on toki hyväksyttävää, mutta kopioiminen on tekijänoikeusrikkomus.

Jakamisella tässä yhteydessä tarkoitan kuvan URL-osoitteen jakamista esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Facebookissa esimerkiksi jokaisella kuvalla on oma URL-osoite, jonka jakamalla Facebookin sisällä tai ulkopuolella kaikki liikenne, tykkäykset ja jaot kertyvät alkuperäisen kuvan haltijan hyväksi, mikäli käyttäjä on vain asettanut kuvan julkiseksi ja näin ollen jaettavaksi ja katsottavaksi.

Valtaosa internetin kuvavirrassa olevista valokuvista sijaitsee erillisen URL-osoitteen alla. Mikään ei estä siis sinua jakamasta tätä osoitetta esimerkiksi linkittämällä toiseen yhteyteen.

Periaatteessa on täysin mahdollista käyttää kuvan URL-osoitetta suoraan oman sivun html-koodissa. Käytännössä tilanne on silloin sama, kuin jos olisit varastanut kuvan kuvakaappauksena alkuperäisestä lähteestä.

Lienee siis kaikille selvää, että missään tapauksessa ei ole hyväksyttyä ottaa kuvamateriaalia mistään kanavasta copy-paste- tai save as -toiminnoilla tai kuvakaappauksena ja julkaista sitä toisessa yhteydessä.

Tämä koskee myös suunnittelutoimistoja, joissa kovin yleisesti käytetään Googlen “rajatonta kuvapankkia” kampanjoiden ja verkkosivustojen leiskausvaiheessa. Jos leiska lähtee vahingossa laajempaan levitykseen, ja sen näkee väärä taho, saattaa edessäsi olla todella mittava sotku tekijänoikeuksien kanssa.

Instagram ja embeddaus

Instagram on tänä päivänä ylivoimaisesti suosituin kuvapainotteinen sosiaalisen median kanava. Instagram on siinä mielessä poikkeava some-kanava, että siellä ei ole virallisesti mahdollista jakaa kuvamateriaalia. Koko systeemi pohjautuu henkilökohtaisiin tileihin ja niiden seuraajiin.

Instagramissa ei myöskään ole sisältöjen kuratoinnissa ns. algoritmia vaan kaikki julkaisut tulevat siinä järjestyksessä seuraajien feediin kun ne on järjestelmään ladattu. Ainoastaan hakutoiminnossa Instagram käyttää yksinkertaista algoritmia, suositellakseen uusia vastaavia kuvia ja ”tilejä” käyttäjälle. Tilien haltijat käyttävät kuvamateriaalin tyylille ominaisia hashtageja eli hakusanoja, saadakseen lisää seuraajia ja tullakseen löydetyksi valtavasta kuvamerestä.

Instagram kuitenkin mahdollistaa kuvien embeddaamisen iframe-tyyppisesti ulkopuolisissa kanavissa, kuten esimerkiksi verkkosivuilla. Tämä on Instagramin sääntöjen mukaan sallittua.

Instagram embeddausta
ovat hyödyntäneet erityisesti suomalaiset iltapäivälehdet, julkaistessaan “uutisia” bikinikaunottarista. Vaikka embeddaus onkin sallittua, osoittaa tämä suoraan sanoen huonoa makua kaupallisilta mediataloilta – verkkosivustolla kun kuvan vieressä on yleensä useita mainostajien display-mainoksia eli bannereita.

Instagram embeddauksessa kuvaan tulee mukaan “reunukset” ja käyttäjällä on mahdollisuus seurata kyseistä tiliä tai tykätä kuvasta suoraan tässä embeddaus-ikkunassa. Tässä julkaisutavassa kuitenkin liikutaan epäeettisillä rajoilla. Omasta mielestäni olisi vähintäänkin kohtuullista kysyä tai ilmoittaa kuvan omistajalle julkaisusta.

Dumb and dumber @ Lahti University of Applied Sciences technology workshop! The focus today was to find right tools for educational programmes for future technologists. BTW, currently we @mediapoolteam have an open position for a junior web developer! Keep in touch and share the message or drop by our new office in Helsinki! Also if you are interested to start as our trainee free feel to contact us! #lahtiuniversityofappliedsciences #technology #informationtechnology #newtechnology #lahti #openposition #webdevelopment #digitalist #trainee #html #javascript #wordpress #wordpress #iot #internetofthings #internetofshit #servicedesign #contentmarketing

A photo posted by www.mediapool.fi (@mediapoolteam) on

 Esimerkki Instagram embeddauksesta.

Repostaus ja regrammaus

Johtuen siitä että Instagram ei salli kuvien jakamista alustan sisällä, vaikka sille selkeästi olisi tarvetta, on markkinoille ilmestynyt applikaatioita, jotka ottavat kuvakaappauksen kuvasta ja applikaation käyttäjä voi sen jälkeen julkaista kuvan omalla tilillään.

Applikaatioiden valmistajat eivät luonnollisesti näe tässä mitään ongelmaa, he kun mieluusti myyvät applikaatioita tietämättömille. Repostaus ja regrammaus tarkoittaa kuitenkin aivan samaa asiaa kuin copy-paste ja kuvakaappaus. Ja tämä ei ole millään tavoin sallittua vallitsevien tekijänoikeuksien puitteissa.

Instagram on myös ohjeistanut käyttäjiä oikeaan toimintatapaan välttyäkseen tekijänoikeusrikkomuksilta. Tämä asia on hyvä ymmärtää läpikotaisin, erityisesti yrityksen sosiaalisen median kanavia ylläpidettäessä.

repost-testi

Repost testaus applikaation kautta. Ohjelma muodostaa kuvakaappauksen ja merkitsee lähteen oheen, mutta kyseessä on siitä huolimatta tekijänoikeusrikkomus.

Hashtagit ja kredittien tägääminen

Instagramiin erityisesti on pesiytynyt väärä tapa, jossa kuvan tägääminen oikeuttaisi aineiston uudelleenjulkaisuun. Tämä siis tarkoittaa sitä, että jos kuvan julkaisija ja tekijänoikeuksien haltija laittaa tietyn hashtagin (esim: #mediapoolpublishing) tai tiettyyn tiliin osoittavan linkin (esim: @mediapoolteam), antaisi se automaattisesti kolmannelle osapuolelle (tässä tapauksessa @mediapoolteam:ille) oikeuden julkaista kuvan repost-applikaation tai kuvakaappauksen kautta omalla tilillään.

Suomessakin on ollut puhetta tekijänoikeuksiin erikoistuneiden juristien puolelta, että tämä voisi periaatteellisella tasolla olla linjassa Instagramin sääntöjen ja paikallisen tekijänoikeuslainsäädännön kanssa.

Tämä on kuitenkin saivartelua. Kyseessä on tästä huolimatta kuvakaappaus ja tekijänoikeuksien alaisen aineiston julkaiseminen ilman lupaa.

Usein tilin haltija on saattanut ilmoittaa Instagram-tilinsä esittelytekstissä kehoituksen ”tag us to get your picture presented in our channel”. Tilin haltijan tulisi kuitenkin kysyä vielä erikseen, onko kuvan julkaisu kanavassa ok kuvan oikeuksien omistajalle. Näin eivät nämä tahot kuitenkaan useimmiten toimi.

Mutta entäs jos mainitsee kuvaajan nimen uudelleenjulkaisun yhteydessä? Ihan kiva juttu, mutta sekään ei anna oikeutta julkaista materiaalia ilman kuvan omistajan kirjallista suostumusta.

Yritysten Instagram-sisältömanagereille ja mahdollisten mainoskampanjoiden suunnittelijoille tämä varmasti aiheuttaa paljon mietittävää. Kannattaa pitää mielessä, että tässä liikutaan todella harmaalla vyöhykkeellä ja pahimmillaan saattaa aiheuttaa isot kustannukset tekijänoikeusrikkomusten muodossa.

Miten minun tulee toimia?

On päivänselvää, että sisältöjen tarve sosiaalisen median kanavissa lisääntyy entisestään. Markkinointiviestinnän suunnittelijan tuleekin miettiä budjettiaan suhteessa todelliseen tarpeeseen.

Mieti selkeä strategia ja tavoitteet, mitä haluat sosiaalisella medialla saavuttaa. Haluatko olla kaikkialla vähän vai tuottaa tiettyyn kanavaan selkeää lisäarvoa kohderyhmällesi? Etsitkö liikennettä vai laatua liikenteeseen tai ehkä mahdollisia liidejä?

Sosiaalisen median voi valloittaa vain ahkeruudella, hyvällä asenteella ja ennenkaikkea omalla laadukkaalla sisällöllä. Älä siis ryöstä muilta, vaan tuota itse omaa sisältöä sidosryhmiesi iloksi tai tee tiivistä yhteistyötä eri sisällöntuottajatahojen kanssa.

Valvo myös omia oikeuksiasi. Laadukkaat sisällöt ovat nykypäivänä erityisen arvokkaita. Huolehdi että liikenne julkaisuista tulee vain sinun hyödyksesi. Tulkitse statistiikkaa, ja tuota lisää sellaista sisältöä joka kohderyhmääsi kiinnostaa.

Jos etsit yrityksesi käytäntöihin asiantuntijaa tai sosiaalisen median kampanjaasi toteuttajaa ota yhteyttä meihin. Avullamme saat oikeat eväät kuvallisen viestintäsi kehittämiseen ja menestyt entistä paremmin nykyaikaisessa digitaalisessa viestinnässä.

(Tämä artikkeli on laadittu selventämään tekijänoikeuskäytäntöjä materiaalin julkaisijan kannalta nähtynä, jotta vältytään ikäviltä ja turhilta tekijänoikeusrikkomuksilta, jotka usein tapahtuvat puhtaasta tietämättömyydestä.)

Oletko kiinnostunut sisältöjen suunnittelusta ja strategiasta?

Kirjoitamme aiheeseen liittyviä hyödyllisiä artikkeleita. Liity mukaan tilaajaksi niin olet aina tietoinen kun julkaisemme uuden artikkelin!

Artikkelit

thumbnail

Modernin verkkosivuston suunnittelu – avaimet onnistuneeseen projektinhallintaan

Verkkosivuston suunnittelu on monivaiheinen prosessi. Toimivan verkkosivuston suunnittelu vaatii kokonaisvaltaisen ymmärryksen sisältöjen ja teknologian yhdistämisessä käyttäjäystävälliseksi kokonaisuudeksi.

author
Rami Lappalainen · 19.4.2017
thumbnail

SKS ja Mediapool tekevät digitaalisia oppimateriaaleja lukiolaisille

Mediapool toteuttaa uudenlaisen digitaalisen oppimisen alustan Suomalaisen Kirjallisuuden Seuralle.

author
Aapo Virta · 7.11.2016
thumbnail

Tuloksellinen digitaalinen markkinointi

Tuloksellinen digitaalinen markkinointi ei ole päivänselvä asia vielä tänäkään päivänä. Tuloksellisuus ei ole klikkien metsästämistä vaan luovan suunnittelun, teknologian ja mittaroinnin kokonaisvaltaista hallintaa.

author
Rami Lappalainen · 13.10.2016
thumbnail

Uudenlaiset mobiilivideot Apple iOS 10 -päivityksessä

Applen uusi iOS-käyttöjärjestelmäpäivitys mahdollistaa täysin uudenlaisia mahdollisuuksia mobiilivideoiden hyödyntämiseen°

author
Aapo Virta · 5.10.2016
thumbnail

Markkinoinnin automaatio uusasiakashankinnan apuvälineenä

Markkinoinnin automaatio ja sen englanninkielinen nimitys Inbound Marketing kajahtelee monen pk-yrittäjän takaraivossa. Suurin kysymys lienee kaikilla, mitä se on ja mitä sillä tehdään?

author
Rami Lappalainen · 21.5.2016
thumbnail

Linkkaus, embeddaus, repostaus – Tekijänoikeudet ja käytännöt verkossa

Tekijänoikeudet askarruttavat monia sosiaalisen median käyttäjiä ja erityisesti yritysten some-kanavien ylläpitäjiä. Sählääminen tekijänoikeuksien kanssa voi tarkoittaa mittavia sanktioita julkaisijalle. Ota siis oppia miten toimit oikein verkossa.

author
Rami Lappalainen · 13.2.2016
thumbnail

Yrityksen tietoturva — viisi tietoturvavinkkiä yrittäjälle

Yrityksen tietoturvan merkitys arkielämässä on kasvanut huimasti viime vuosien aikana. Säilytämme yhä enemmän arkaluontoista dataa elektronisessa muodossa, käymme luottamuksellisia keskusteluja internetin välityksellä, ja asuntojemme lämmitysjärjestelmät tai jopa automme saattavat olla kytkettyinä internetiin. Tietomurroista saamme kuulla jatkuvasti uutisissa, minkä vuoksi moni yrittäjäkin on pohtinut, miten parantaa omaa ja oman yrityksen tietoturvaa.

author
EE Turunen · 30.10.2015
thumbnail

Verkkomainonta on kuollut, sisällöntuotanto elää!

Verkkomainonta on kriisissä. Adblockerit ja selainten päivitykset vaikeuttavat perinteistä bannerimainontaa. Samalla sisällöntuotanto vahvistaa asemaansa markkinointityökaluna myös somessa. Miltä sisällöntuotannon tulevaisuus näyttää?

author
Maria Niemi · 6.10.2015
thumbnail

Liikettä sivuille – animaatiot ja videot nettisivuilla

Nettisivuille toivotaan nykyisin tavallisen videosisällön lisäksi kasvavissa määrin muutakin liikkuvaa kuvaa ja animointeja. Niiden lisäämiseen on tarjolla useita konsteja. Yksikään tapa lisätä liikkuvaa kuvaa sivuille ei kuitenkaan ole täysin pomminvarma, ja eri käyttökohteisiin tarvitaan eri tekniikoita. Teimme oppaan siitä, mikä muoto toimii parhaiten eri tilanteissa.

author
Aapo Virta · 11.8.2015
thumbnail

Somenatiivi vai somevanhus – Kuinka sosiaalisen median kanavat kesytetään

Sosiaalinen media voi olla oikein käytettynä niin pienen kuin suuremmankin yrityksen vahva markkinointikanava ja brändinrakennustyökalu, mutta huolimaton käyttö voi aiheuttaa monenlaista päänvaivaa. Somenatiiviksi synnytään, mutta onneksi sosiaalisessa mediassa vanhakin koira voi oppia uusia temppuja.

author
Maria Niemi · 5.8.2015
thumbnail

Potkua verkkosivujen sisällöntuotantoon

Verkkosivujen sisällöntuotanto on parhaimmillaan yksinkertaista ja helppoa. Tärkeintä on ymmärtää perusperiaatteet, jolloin työ etenee joutuisasti ja saat kaikki tehot irti sisällöistä.

author
Rami Lappalainen · 27.5.2015
thumbnail

Lisäarvollinen sisältö, mitä se oikein on?

Lisäarvollinen sisältö on päivän "buzzword" ja sen kuulee sanottavan kaikkien sisältömarkkinoinnin konsulttien suusta hissipuheen ensimmäisen minuutin aikana. Mitä tuo lisäarvo oikein on? Mietitäänpä yhdessä asiaa!

author
Rami Lappalainen · 29.3.2015
thumbnail

Facebookin orgaaninen näkyvyys tappiin?

Facebook on viimeisen kahden vuoden aikana useaan otteeseen muuttanut algoritmejaan. Muutokset ovat vähentäneet erityisesti orgaanista näkyvyyttä niiden yritysten sivuilla, joissa sisältö ei ole merkityksellistä tai kiinnostavaa.

author
Rami Lappalainen · 10.3.2015
thumbnail

Kuvankäsittelyn historia – mistä kaikki alkoi?

Kuvankäsittelyllä on pitkä historia mustavalkokuvien retusoinnista tämän päivän Photoshop -työskentelyyn. Hyvin käsitelty kuva ei tarkoita “päiden siirtelyä” vaan tunnelman virittämistä oikeilla sävyillä.

author
Marko Simonen · 20.2.2015
thumbnail

Kuvatuotannon suunnittelu

Kuvatarve tulee yleensä yllättäen, kuin kulman takaa ja silloin pitää jo olla valmiina toimintaan. Mistä tilata? Millaisia kuvia? Mitä maksaa? Miten pitää toimia? Valotamme seuraavassa, mitä seikkoja kannattaa ottaa huomioon kuvallista viestintää suunniteltaessa.

author
Rami Lappalainen · 3.2.2015
thumbnail

Evästeet ja direktiivit

Uuden EU-direktiivin voimaantulon jälkeen netti on täyttynyt bannereista, joissa pyydetään hyväksymään evästeiden käyttö sivustolla. Otimme selvää, tarvitaanko bannereita kotimaisilla saiteilla.

author
Rami Lappalainen · 28.1.2015
thumbnail

Hakukoneoptimointi, helppo homma

Hakukoneoptimoinnin tärkeyttä ei voi väheksyä. Listaamme tärkeimmät ja tulevaisuuden kannalta varmimmat konstit siihen, että sisältösi pysyvät hakutulosten kärjessä nyt ja jatkossa.

author
Aapo Virta · 27.1.2015
thumbnail

Sisältömarkkinointia ihmisille, ei hakukoneille

Miksi sisältömarkkinointi on juuri nyt kiinnostavaa ja miksi siitä kannattaa olla kiinnostunut? Sisältömarkkinointi ei ole yhden illan juttu, vaan kuin onnellinen ja toimiva parisuhde.

author
Tommi Jäkkö · 20.1.2015
thumbnail

Inbound-markkinoinnin sudenkuopat

Inbound-markkinointi on trendikästä, tehokasta ja loogista markkinointia. Ja kappas vaan, niinhän senkin voi sotkea. Neuvomme pahimpien karikoiden ohi.

author
Aapo Virta · 16.1.2015
thumbnail

Viraalivideo vai jatkuva sisältöstrategia?

Viime vuosien aikana moni yritys on tuottanut videomateriaalia markkinointinsa tueksi. Kuitenkin aniharva nettiin ladattu video ylittää 150 katsontakerran määrän ja panostukset saattavat valua hukkaan.

author
Rami Lappalainen · 14.1.2015
thumbnail

Web-rekry

author
Aapo Virta · 27.1.2010
mautic is open source marketing automation