Somenatiivi vai somevanhus – Kuinka sosiaalisen median kanavat kesytetään

author
Maria Niemi 5.8.2015
Sosiaalinen media voi olla oikein käytettynä niin pienen kuin suuremmankin yrityksen vahva markkinointikanava ja brändinrakennustyökalu, mutta huolimaton käyttö voi aiheuttaa monenlaista päänvaivaa. Somenatiiviksi synnytään, mutta onneksi sosiaalisessa mediassa vanhakin koira voi oppia uusia temppuja.

Sisältö edellä

Koen olevani sitä polvea, joka on kasvanut matkapuhelin kourassa ja kasvot kiinni näytössä. Luulen olevani diginatiivi, joka voi vain hekotella niille, jotka vielä luulevat että “emoji” on kaupunki Japanissa. Totuus kuitenkin on, että “somevanhuus” uhkaa nopeasti ketä tahansa, joka turvautuu liikaa vanhoihin, tuttuihin kaavoihin.

Snapchat, Kik, Dubsmash ja monet muut applikaatiot luovat uusia tapoja olla läsnä sosiaalisen median kanavissa. Samalla ne muodostavat uudenlaisia haasteita ja vaatimuksia niin peruskäyttäjälle kuin viestinnän ammattilaisillekin. Onneksi myös perinteisemmät sosiaalisen median kanavat ovat edelleen tehokkaita vaihtoehtoja ja tarjoavat loistavat puitteet monipuoliseen viestintään.

Älykkäät ja innostavat sisällöt keräävät edelleen faneja sosiaalisessa mediassa, ja hyvällä strategialla voidaan välttää monet ikävät sudenkuopat.

Meemit vanhenevat nopeasti

Facebook on varsin toisenlainen paikka kuin se oli ennen. Viisi vuotta sitten statuksia kirjoitettiin vielä kolmannessa persoonassa ja “tökittiin” tuntemattomia. Ajat ovat kuitenkin muuttuneet ja niin ovat somettajatkin. Kun erilaisia sisältöjä julkaistaan miljoonia päivittäin, myös käyttäjät käyvät vaativimmiksi. Spämmit ja “wanhat” päivitykset jäävät armotta huomiotta, vain laadukas ja luova sisältö kiinnostaa.

Viisi vuotta sitten statuksia kirjoitettiin kolmannessa persoonassa ja “tökittiin” tuntemattomia.

Facebookin omat algoritmit suosivat niitä sisältöjä, jotka tarjoavat käyttäjille jotakin uutta ja innostavaa. Se ei kuitenkaan tarkoita, että koko yrityksesi sosiaalisen median strategian tulisi perustua valloillaan oleviin meemeihin ja trendeihin. Ajankohtainen sisältö on tärkeää, mutta älä rakenna yrityksesi viestintää vain nopeasti kuluvien ilmiöiden varaan. Luo viestintääsi omanlaisensa sävy ja persoona, jonka käyttäjät voivat oppia tunnistamaan (ja johon he voivat ihastua).

Kerran törppö somessa, aina törppö kaikkialla

Sosiaalinen media reagoi yhtä nopeasti kuin painat “lähetä”-nappia. Mieti siis kahdesti, ennen kuin ärähdät asiakkaan tiukkaan palautteeseen tai jaat kuvia firman pikkujouluista. Harmittomankin oloinen vitsi voi väärässä ympäristössä kääntyä itseään vastaan ja selitteleminen jälkeenpäin voi olla hankalaa. Päivittämisessä päteekin tuttu sanonta: “Maltti on valttia”. Toisin kuin arkipäiväinen toilailu, sosiaalisessa mediassa törppöily ei hetkessä unohdu.

Suuren yleisön reaktiota on joskus vaikeaa ennustaa ja siksi on hyvä valmistautua mahdollisiin ongelmatilanteisiin jo etukäteen. Kriisiviestintä on etenkin jokaisen yrityksen tärkeä (mutta myös helposti unohdettu) työkalu, joka nousee arvoon arvaamattomaan, kun kaikki ei menekään suunnitelmien mukaan. Valmistaudu ajoissa, tärkeintä on nopea ja asiallinen reagointi.

Somessa somen tavalla

Ennen kuin lisäät kuvia, kilpailuja tai kirjoittelet statuksia sivuillesi, on hyvä tutustua käyttämäsi sosiaalisen median kanavan sääntöihin. Monet yritykset järjestävät edelleen sivuillaan esimerkiksi “tykkää/jaa/kommentoi”- kilpailuja, vaikka Facebook on kieltänyt ne aikoja sitten säännöissään.

Facebook on helppokäyttöinen ja nopea työkalu, mutta myös vahvasti kilpailtu ja tarkkailtu kanava. Sääntöihin tutustuminen vähentää turhaa työtä ja luo yrityksesi viestinnästä luotettavamman ja vastuullisemman kuvan. Sääntöjen rikkominen taas voi johtaa esimerkiksi käyttökieltoon.

Ota myös selvää sisältöjesi tekijänoikeuksista. Se, että löysit jonkin kuvan Googlesta, ei tarkoita että saisit vapaasti käyttää sitä yrityksesi markkinoinnissa.

Sääntöihin tutustuminen vähentää turhaa työtä ja luo yrityksesi viestinnästä luotettavamman ja vastuullisemman kuvan

Muista, että myös henkilökohtainen profiilisi edustaa aina loppupeleissä yritystäsi. Sosiaalinen media on aina jossain määrin julkista, eivätkä lähettämäsi sisällöt katoa täysin koskaan. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteivätkö tuottamasi sisällöt saisi paljastaa sinun ja yrityksesi inhimillisiä puolia. Kylmät ja jäykät päivitykset karkottavat yleisöä siinä missä liian henkilökohtaisetkin sisällöt.

Ole läsnä, älä vainoa

Aktiivisuus on valttia. Päivittämättömiä sivuja, joilla viimeisin sisältö on kuukausia vanhaa, ei lue kukaan. On silti hyvä muistaa, että sisältöä voi tuupata eetteriin myös liikaa. Hyvä päivitystiheys on pari kertaa viikossa, maksimissaan kerran päivässä.

Mieti kuitenkin päivitystesi kontekstia. Eläinvideot ovat viihdyttäviä, mutta eivät välttämättä ole olennaisinta sisältöä automerkin Facebook-sivulla. Liikettä sivuillesi saat ylläpitämällä keskustelua aikaisemmissa päivityksissäsi. Tykkää käyttäjien kommenteista ja vastaa niihin. Aktiivisuus on läsnäoloa, ei potentiaalisten asiakkaiden häirintää.

Kohdenna päivitystesi sisätöjä erilaisille käyttäjille. Kaikki seuraajasi eivät tule näkemään jokaista päivitystäsi ja siksi onkin hyvä tarjota monipuolista sisältöä erilaisille seuraajillesi. Voit hyödyntää eri sosiaalisen median kanavia, jotka ovat keskittyneet tietynlaisiin sisältöihin. Instagram painottuu selvästi kuviin, kun taas Twitter panostaa nopeisiin ja lyhyisiin päivityksiin. Jokaiseen kanavaan ei kuitenkaan kannata liittyä, jollei ole valmis panostamaan niihin kaikkiin.

Valitse sinun tarpeisiisi sopivimmat kanavat ja keskity niihin. Älä kuitenkaan unohda olla utelias, uusien kanavien seuraaminen tuo uusia mahdollisuuksia yrityksesi markkinointiin ja pitää  somevanhuuden loitolla!

– Maria

Oletko kiinnostunut sosiaalisen median sisällöntuotannosta?

Kirjoitamme aiheeseen liittyviä hyödyllisiä artikkeleita. Liity mukaan tilaajaksi niin olet aina tietoinen kun julkaisemme uuden artikkelin!

Artikkelit

thumbnail

Modernin verkkosivuston suunnittelu – avaimet onnistuneeseen projektinhallintaan

Verkkosivuston suunnittelu on monivaiheinen prosessi. Toimivan verkkosivuston suunnittelu vaatii kokonaisvaltaisen ymmärryksen sisältöjen ja teknologian yhdistämisessä käyttäjäystävälliseksi kokonaisuudeksi.

author
Rami Lappalainen · 19.4.2017
thumbnail

SKS ja Mediapool tekevät digitaalisia oppimateriaaleja lukiolaisille

Mediapool toteuttaa uudenlaisen digitaalisen oppimisen alustan Suomalaisen Kirjallisuuden Seuralle.

author
Aapo Virta · 7.11.2016
thumbnail

Tuloksellinen digitaalinen markkinointi

Tuloksellinen digitaalinen markkinointi ei ole päivänselvä asia vielä tänäkään päivänä. Tuloksellisuus ei ole klikkien metsästämistä vaan luovan suunnittelun, teknologian ja mittaroinnin kokonaisvaltaista hallintaa.

author
Rami Lappalainen · 13.10.2016
thumbnail

Uudenlaiset mobiilivideot Apple iOS 10 -päivityksessä

Applen uusi iOS-käyttöjärjestelmäpäivitys mahdollistaa täysin uudenlaisia mahdollisuuksia mobiilivideoiden hyödyntämiseen°

author
Aapo Virta · 5.10.2016
thumbnail

Markkinoinnin automaatio uusasiakashankinnan apuvälineenä

Markkinoinnin automaatio ja sen englanninkielinen nimitys Inbound Marketing kajahtelee monen pk-yrittäjän takaraivossa. Suurin kysymys lienee kaikilla, mitä se on ja mitä sillä tehdään?

author
Rami Lappalainen · 21.5.2016
thumbnail

Linkkaus, embeddaus, repostaus – Tekijänoikeudet ja käytännöt verkossa

Tekijänoikeudet askarruttavat monia sosiaalisen median käyttäjiä ja erityisesti yritysten some-kanavien ylläpitäjiä. Sählääminen tekijänoikeuksien kanssa voi tarkoittaa mittavia sanktioita julkaisijalle. Ota siis oppia miten toimit oikein verkossa.

author
Rami Lappalainen · 13.2.2016
thumbnail

Yrityksen tietoturva — viisi tietoturvavinkkiä yrittäjälle

Yrityksen tietoturvan merkitys arkielämässä on kasvanut huimasti viime vuosien aikana. Säilytämme yhä enemmän arkaluontoista dataa elektronisessa muodossa, käymme luottamuksellisia keskusteluja internetin välityksellä, ja asuntojemme lämmitysjärjestelmät tai jopa automme saattavat olla kytkettyinä internetiin. Tietomurroista saamme kuulla jatkuvasti uutisissa, minkä vuoksi moni yrittäjäkin on pohtinut, miten parantaa omaa ja oman yrityksen tietoturvaa.

author
EE Turunen · 30.10.2015
thumbnail

Verkkomainonta on kuollut, sisällöntuotanto elää!

Verkkomainonta on kriisissä. Adblockerit ja selainten päivitykset vaikeuttavat perinteistä bannerimainontaa. Samalla sisällöntuotanto vahvistaa asemaansa markkinointityökaluna myös somessa. Miltä sisällöntuotannon tulevaisuus näyttää?

author
Maria Niemi · 6.10.2015
thumbnail

Liikettä sivuille – animaatiot ja videot nettisivuilla

Nettisivuille toivotaan nykyisin tavallisen videosisällön lisäksi kasvavissa määrin muutakin liikkuvaa kuvaa ja animointeja. Niiden lisäämiseen on tarjolla useita konsteja. Yksikään tapa lisätä liikkuvaa kuvaa sivuille ei kuitenkaan ole täysin pomminvarma, ja eri käyttökohteisiin tarvitaan eri tekniikoita. Teimme oppaan siitä, mikä muoto toimii parhaiten eri tilanteissa.

author
Aapo Virta · 11.8.2015
thumbnail

Somenatiivi vai somevanhus – Kuinka sosiaalisen median kanavat kesytetään

Sosiaalinen media voi olla oikein käytettynä niin pienen kuin suuremmankin yrityksen vahva markkinointikanava ja brändinrakennustyökalu, mutta huolimaton käyttö voi aiheuttaa monenlaista päänvaivaa. Somenatiiviksi synnytään, mutta onneksi sosiaalisessa mediassa vanhakin koira voi oppia uusia temppuja.

author
Maria Niemi · 5.8.2015
thumbnail

Potkua verkkosivujen sisällöntuotantoon

Verkkosivujen sisällöntuotanto on parhaimmillaan yksinkertaista ja helppoa. Tärkeintä on ymmärtää perusperiaatteet, jolloin työ etenee joutuisasti ja saat kaikki tehot irti sisällöistä.

author
Rami Lappalainen · 27.5.2015
thumbnail

Lisäarvollinen sisältö, mitä se oikein on?

Lisäarvollinen sisältö on päivän "buzzword" ja sen kuulee sanottavan kaikkien sisältömarkkinoinnin konsulttien suusta hissipuheen ensimmäisen minuutin aikana. Mitä tuo lisäarvo oikein on? Mietitäänpä yhdessä asiaa!

author
Rami Lappalainen · 29.3.2015
thumbnail

Facebookin orgaaninen näkyvyys tappiin?

Facebook on viimeisen kahden vuoden aikana useaan otteeseen muuttanut algoritmejaan. Muutokset ovat vähentäneet erityisesti orgaanista näkyvyyttä niiden yritysten sivuilla, joissa sisältö ei ole merkityksellistä tai kiinnostavaa.

author
Rami Lappalainen · 10.3.2015
thumbnail

Kuvankäsittelyn historia – mistä kaikki alkoi?

Kuvankäsittelyllä on pitkä historia mustavalkokuvien retusoinnista tämän päivän Photoshop -työskentelyyn. Hyvin käsitelty kuva ei tarkoita “päiden siirtelyä” vaan tunnelman virittämistä oikeilla sävyillä.

author
Marko Simonen · 20.2.2015
thumbnail

Kuvatuotannon suunnittelu

Kuvatarve tulee yleensä yllättäen, kuin kulman takaa ja silloin pitää jo olla valmiina toimintaan. Mistä tilata? Millaisia kuvia? Mitä maksaa? Miten pitää toimia? Valotamme seuraavassa, mitä seikkoja kannattaa ottaa huomioon kuvallista viestintää suunniteltaessa.

author
Rami Lappalainen · 3.2.2015
thumbnail

Evästeet ja direktiivit

Uuden EU-direktiivin voimaantulon jälkeen netti on täyttynyt bannereista, joissa pyydetään hyväksymään evästeiden käyttö sivustolla. Otimme selvää, tarvitaanko bannereita kotimaisilla saiteilla.

author
Rami Lappalainen · 28.1.2015
thumbnail

Hakukoneoptimointi, helppo homma

Hakukoneoptimoinnin tärkeyttä ei voi väheksyä. Listaamme tärkeimmät ja tulevaisuuden kannalta varmimmat konstit siihen, että sisältösi pysyvät hakutulosten kärjessä nyt ja jatkossa.

author
Aapo Virta · 27.1.2015
thumbnail

Sisältömarkkinointia ihmisille, ei hakukoneille

Miksi sisältömarkkinointi on juuri nyt kiinnostavaa ja miksi siitä kannattaa olla kiinnostunut? Sisältömarkkinointi ei ole yhden illan juttu, vaan kuin onnellinen ja toimiva parisuhde.

author
Tommi Jäkkö · 20.1.2015
thumbnail

Inbound-markkinoinnin sudenkuopat

Inbound-markkinointi on trendikästä, tehokasta ja loogista markkinointia. Ja kappas vaan, niinhän senkin voi sotkea. Neuvomme pahimpien karikoiden ohi.

author
Aapo Virta · 16.1.2015
thumbnail

Viraalivideo vai jatkuva sisältöstrategia?

Viime vuosien aikana moni yritys on tuottanut videomateriaalia markkinointinsa tueksi. Kuitenkin aniharva nettiin ladattu video ylittää 150 katsontakerran määrän ja panostukset saattavat valua hukkaan.

author
Rami Lappalainen · 14.1.2015
thumbnail

Web-rekry

author
Aapo Virta · 27.1.2010
mautic is open source marketing automation