Markkinoinnin automaatio uusasiakashankinnan apuvälineenä

author
Rami Lappalainen 21.5.2016
Markkinoinnin automaatio ja sen englanninkielinen nimitys Inbound Marketing kajahtelee monen pk-yrittäjän takaraivossa. Suurin kysymys lienee kaikilla, mitä se on ja mitä sillä tehdään?

Markkinoinnin automaatio

Lyhyesti sanottuna markkinoinnin automaatioksi kutsutaan kaikkia automatisoituja keinoja tavoittaa potentiaaliset uudet asiakkaat ja ylläpitää nykyisten asiakkaiden kiinnostusta. Ai että suoramarkkinointiako? Hmmm, ehkä tavallaan, mutta silti modernilla ja fiksulla tavalla toteutettuna!

Markkinoinnin automaatio sopii mielestämme erityisen hyvin nykyaikaiseen uusasiakashankintaan digitaalisissa kanavissa. Vaikka suuryritykset käyttävät automaatiota esimerkiksi valtavien kanta-asiakasjärjestelmiensä ylläpitämiseen ja suurten kokonaisuuksien hallintaan, tuo automaatio aivan uudenlaiset mahdollisuudet myös pk-yritysten käyttöön.

Kerron ohessa lyhyesti kuinka markkinoinnin automaation tuotantoprosessi päällisin puolin kulkee, jotta sinulle syntyisi ymmärrys siitä miten se soveltuisi omassa yrityksessänne parhaimmalla tavalla käytettäväksi.

Sisällöt

Ennen kajoamista itse automaatioon yleensä tulee tarkistaa onko yrityksen verkkosivut ja digitaalinen kauppapaikka sisällöllisesti että myös rakenteellisesti sellaisella tasolla että automatisoidut prosessit ovat yleensäkään mahdollisia.

Markkinoinnin automaatiossa potentiaalista liidiä “hoivataan” (eng. nurture) palvelupolussa eteenpäin kohti haluttua toimintoa. Tämä tehdään usein hyödyllisillä ja houkuttelevilla sisällöillä, jotka tulee olla strategisesti suunniteltuja ja positioituja sivustolla.

Verkkosivuston tulee myös mieluiten mahdollistaa tuotteen tai palvelun suora-oston tai vähintäänkin helpon tilauksen. Olisihan järjetöntä suunnitella automaatio ja sisällöt myyntiliidin tuomiseen kaupan äärelle, jota sitten ei kuitenkaan voi järkevästi tehdä?

Resurssointi

Ennen päätä pahkaa markkinoinnin automaatioon hyppäämistä kannattaa keskustella aiheesta yrityksen markkinointi- ja myyntiosaston kanssa. Nämä kaksi toimintoa eivät nykyään ole erillisiä tai erilaisin tavoin toimivia yksikköjä. Molempien tahojen tulee tukea toinen toisiaan tai automaatiostakaan ei ole mitään hyötyä.

Myynnin tulee sitoutua seuraamaan järjestelmään saapuvia myyntiliidejä ja toimimaan heti kun sopiva “trigger point” automaation kautta on saavutettu ja on aika ottaa puhelin käteen tai marssia asiakkaan luokse tapaamiseen. Usein viimeisen klousauksen tekee kuitenkin ihan oikea ihminen.

Markkinoinnin ja viestinnän tulee taas kuunnella entistä tiiviimmin potentiaalisten asiakkaiden tarpeita ja tehdä toimenpiteitä siltä pohjalta. Sisältömarkkinoinnin perusteet tulevat tässä vaiheessa hyödylliseen käyttöön. Kohtuullinen tietotekninen osaaminen ja ymmärrys digitaalisesta markkinoinnista on myös tärkeää.

Liidien hoivaaminen

Inboundin käsitteet tulevat melko nopeasti koko yrityksen käyttöön. Oikeastaan termistö on todella kuvaava ja heijastaa digitaalisen ajan kaupankäyntiä. Tässä alla listana inboundin digitaalinen palvelupolku esiteltynä.

  1. Sivustolle luodaan liikennettä sisältöjen ja markkinointitoimien avulla.
  2. Järjestelmä tunnistaa kävijöiden IP osoitteet ja asentaa evästeen käyttäjän selaimeen.
  3. Liikenteestä seulotaan ns. potentiaaliset liidit lisäarvollisilla sisällöillä ja kävijän sähköpostiosoite lukittuu aiemmin tallennettuun IP osoitteseen ja evästeeseen.
  4. Liidille (lead) kohdistetaan automatisoituja lisäarvollisia toimenpiteitä eli annetaan lisää tietoa ja lämmitetään liidiä lähemmäksi kaupan klousausta.
  5. Liidistä triggeröidään tietyssä vaiheessa ns. myyntiliidi (sales potential lead), jonka jälkeen vastuu siirtyy myyntitiimille kaupan klousaamista varten.
  6. Myyntiliidin tila asetetaan joko automaattisesti tai myyntitiimin toimesta asiakkaaksi (customer).
  7. Asiakasta ei unohdeta (kuten aiemmassa elämässä on tapana ollut) vaan asiakkaalle lähetetään automaattisesti hyödyllistä lisätietoa ja annetaan mahdollisuus myös oheistarvikkeiden tai palveluiden hankintaan (lisämyynti).

Ylläoleva lista on yksinkertaistettu tapa, miten digitaalisen ajan sisältömarkkinointi ja tiedon kerääminen toimii oikealla tavalla. Tämä tarkoittaa yleensä melko mittavaa uudelleenjärjestelyä yrityksessä ja halua tehdä asioita täysin uudenlaisella tavalla.

mautic-markkinoinnin-automaatio-kampanja

Ohjelmistot

Markkinoinnin automaatio-ohjelmistoja on tänä päivänä tarjolla lähes ilmaisesta, neljäsosamiljoonan arvoisiin lisensseihin, joita suuryritykset hyödyntävät omassa toiminnassaan.

Ohjelmistot ovat hyvin samankaltaisia toistensa kanssa. Alan uranuurtajana mainittakoon Hubspot, joka on parhaiten pystynyt tuotteistamaan inbound markkinoinnin kaavan.

Suomalaisista ohjelmistovalmistajista ehkä kiinnostavin on Spotmore, josta valitettavasti tällä erää meillä ei ole kokemusta.

Mielenkiintoisin uutuus tällä hetkellä on avoimeen lähdekoodiin pohjautuva Mautic. Ohjelmisto on lisenssimaksuton ja se on mahdollista asentaa omaan palvelintilaan ja näin ollen yrityksellä on täysi hallintaoikeus lähdekoodiin ja kaikkeen tietoon mitä ohjelmisto kerää talteen.

Valtaosa ohjelmistoista tarjotaan ns. palveluna, jolloin tietokannat pysyvät ohjelmiston tarjoajan palvelimilla ja yrityksellä ei ole täyttä pääsyä kantaan. Hankaluuksia saattaa tulla tiedon siirtämisessä toiseen järjestelmään tai ohjelmistoa vaihtaessa.

Tyypilliset markkinoinnin automaation ohjelmistolisenssit pk-yrityksille maksavat noin 300 – 1000€/kk. joka saattaa tuntua isolta investoinnilta alkuvaiheessa. Lisenssimaksut tuskin ovat kynnyskysymys, kunhan muistaa että pelkkä ohjelmisto ei “leivo pullaa” puolestasi. Avaimet onnistuneeseen inbound markkinointiin löytyvät sisältömarkkinoinnin puolelta ja asiakkaan tarpeiden tunnistamisesta.

Meillä Mediapoolissa on kokemusta Hubspotista ja Mauticista. Molemmat ohjelmistot tarjoavat laaja-alaiset mahdollisuudet erilaisiin automatisoituihin prosesseihin hieman toisistaan poikkeavilla tavoilla toteutettuina.

Mautic on useimpiin tapauksiin erittäin suositeltava ja meidän ykkösvaihtoehto. Kuukausittaista ohjelmistolisenssiä ei tarvita ja budjetin voi suunnata sisällöntuotantoon ja automaation suunnitteluun sen sijaan. Tämä on monelle pk-yritykselle helppo tapa astua kohti big-datan ja automaation maailmaa.

Jos haluat tietää yksityiskohtaisemmin automaation tuomista mahdollisuuksista niin lue lisää sisältöstrategiasta täältä.

Oletko kiinnostunut sisältöjen suunnittelusta ja strategiasta?

Kirjoitamme aiheeseen liittyviä hyödyllisiä artikkeleita. Liity mukaan tilaajaksi niin olet aina tietoinen kun julkaisemme uuden artikkelin!

Artikkelit

thumbnail

Modernin verkkosivuston suunnittelu – avaimet onnistuneeseen projektinhallintaan

Verkkosivuston suunnittelu on monivaiheinen prosessi. Toimivan verkkosivuston suunnittelu vaatii kokonaisvaltaisen ymmärryksen sisältöjen ja teknologian yhdistämisessä käyttäjäystävälliseksi kokonaisuudeksi.

author
Rami Lappalainen · 19.4.2017
thumbnail

SKS ja Mediapool tekevät digitaalisia oppimateriaaleja lukiolaisille

Mediapool toteuttaa uudenlaisen digitaalisen oppimisen alustan Suomalaisen Kirjallisuuden Seuralle.

author
Aapo Virta · 7.11.2016
thumbnail

Tuloksellinen digitaalinen markkinointi

Tuloksellinen digitaalinen markkinointi ei ole päivänselvä asia vielä tänäkään päivänä. Tuloksellisuus ei ole klikkien metsästämistä vaan luovan suunnittelun, teknologian ja mittaroinnin kokonaisvaltaista hallintaa.

author
Rami Lappalainen · 13.10.2016
thumbnail

Uudenlaiset mobiilivideot Apple iOS 10 -päivityksessä

Applen uusi iOS-käyttöjärjestelmäpäivitys mahdollistaa täysin uudenlaisia mahdollisuuksia mobiilivideoiden hyödyntämiseen°

author
Aapo Virta · 5.10.2016
thumbnail

Markkinoinnin automaatio uusasiakashankinnan apuvälineenä

Markkinoinnin automaatio ja sen englanninkielinen nimitys Inbound Marketing kajahtelee monen pk-yrittäjän takaraivossa. Suurin kysymys lienee kaikilla, mitä se on ja mitä sillä tehdään?

author
Rami Lappalainen · 21.5.2016
thumbnail

Linkkaus, embeddaus, repostaus – Tekijänoikeudet ja käytännöt verkossa

Tekijänoikeudet askarruttavat monia sosiaalisen median käyttäjiä ja erityisesti yritysten some-kanavien ylläpitäjiä. Sählääminen tekijänoikeuksien kanssa voi tarkoittaa mittavia sanktioita julkaisijalle. Ota siis oppia miten toimit oikein verkossa.

author
Rami Lappalainen · 13.2.2016
thumbnail

Yrityksen tietoturva — viisi tietoturvavinkkiä yrittäjälle

Yrityksen tietoturvan merkitys arkielämässä on kasvanut huimasti viime vuosien aikana. Säilytämme yhä enemmän arkaluontoista dataa elektronisessa muodossa, käymme luottamuksellisia keskusteluja internetin välityksellä, ja asuntojemme lämmitysjärjestelmät tai jopa automme saattavat olla kytkettyinä internetiin. Tietomurroista saamme kuulla jatkuvasti uutisissa, minkä vuoksi moni yrittäjäkin on pohtinut, miten parantaa omaa ja oman yrityksen tietoturvaa.

author
EE Turunen · 30.10.2015
thumbnail

Verkkomainonta on kuollut, sisällöntuotanto elää!

Verkkomainonta on kriisissä. Adblockerit ja selainten päivitykset vaikeuttavat perinteistä bannerimainontaa. Samalla sisällöntuotanto vahvistaa asemaansa markkinointityökaluna myös somessa. Miltä sisällöntuotannon tulevaisuus näyttää?

author
Maria Niemi · 6.10.2015
thumbnail

Liikettä sivuille – animaatiot ja videot nettisivuilla

Nettisivuille toivotaan nykyisin tavallisen videosisällön lisäksi kasvavissa määrin muutakin liikkuvaa kuvaa ja animointeja. Niiden lisäämiseen on tarjolla useita konsteja. Yksikään tapa lisätä liikkuvaa kuvaa sivuille ei kuitenkaan ole täysin pomminvarma, ja eri käyttökohteisiin tarvitaan eri tekniikoita. Teimme oppaan siitä, mikä muoto toimii parhaiten eri tilanteissa.

author
Aapo Virta · 11.8.2015
thumbnail

Somenatiivi vai somevanhus – Kuinka sosiaalisen median kanavat kesytetään

Sosiaalinen media voi olla oikein käytettynä niin pienen kuin suuremmankin yrityksen vahva markkinointikanava ja brändinrakennustyökalu, mutta huolimaton käyttö voi aiheuttaa monenlaista päänvaivaa. Somenatiiviksi synnytään, mutta onneksi sosiaalisessa mediassa vanhakin koira voi oppia uusia temppuja.

author
Maria Niemi · 5.8.2015
thumbnail

Potkua verkkosivujen sisällöntuotantoon

Verkkosivujen sisällöntuotanto on parhaimmillaan yksinkertaista ja helppoa. Tärkeintä on ymmärtää perusperiaatteet, jolloin työ etenee joutuisasti ja saat kaikki tehot irti sisällöistä.

author
Rami Lappalainen · 27.5.2015
thumbnail

Lisäarvollinen sisältö, mitä se oikein on?

Lisäarvollinen sisältö on päivän "buzzword" ja sen kuulee sanottavan kaikkien sisältömarkkinoinnin konsulttien suusta hissipuheen ensimmäisen minuutin aikana. Mitä tuo lisäarvo oikein on? Mietitäänpä yhdessä asiaa!

author
Rami Lappalainen · 29.3.2015
thumbnail

Facebookin orgaaninen näkyvyys tappiin?

Facebook on viimeisen kahden vuoden aikana useaan otteeseen muuttanut algoritmejaan. Muutokset ovat vähentäneet erityisesti orgaanista näkyvyyttä niiden yritysten sivuilla, joissa sisältö ei ole merkityksellistä tai kiinnostavaa.

author
Rami Lappalainen · 10.3.2015
thumbnail

Kuvankäsittelyn historia – mistä kaikki alkoi?

Kuvankäsittelyllä on pitkä historia mustavalkokuvien retusoinnista tämän päivän Photoshop -työskentelyyn. Hyvin käsitelty kuva ei tarkoita “päiden siirtelyä” vaan tunnelman virittämistä oikeilla sävyillä.

author
Marko Simonen · 20.2.2015
thumbnail

Kuvatuotannon suunnittelu

Kuvatarve tulee yleensä yllättäen, kuin kulman takaa ja silloin pitää jo olla valmiina toimintaan. Mistä tilata? Millaisia kuvia? Mitä maksaa? Miten pitää toimia? Valotamme seuraavassa, mitä seikkoja kannattaa ottaa huomioon kuvallista viestintää suunniteltaessa.

author
Rami Lappalainen · 3.2.2015
thumbnail

Evästeet ja direktiivit

Uuden EU-direktiivin voimaantulon jälkeen netti on täyttynyt bannereista, joissa pyydetään hyväksymään evästeiden käyttö sivustolla. Otimme selvää, tarvitaanko bannereita kotimaisilla saiteilla.

author
Rami Lappalainen · 28.1.2015
thumbnail

Hakukoneoptimointi, helppo homma

Hakukoneoptimoinnin tärkeyttä ei voi väheksyä. Listaamme tärkeimmät ja tulevaisuuden kannalta varmimmat konstit siihen, että sisältösi pysyvät hakutulosten kärjessä nyt ja jatkossa.

author
Aapo Virta · 27.1.2015
thumbnail

Sisältömarkkinointia ihmisille, ei hakukoneille

Miksi sisältömarkkinointi on juuri nyt kiinnostavaa ja miksi siitä kannattaa olla kiinnostunut? Sisältömarkkinointi ei ole yhden illan juttu, vaan kuin onnellinen ja toimiva parisuhde.

author
Tommi Jäkkö · 20.1.2015
thumbnail

Inbound-markkinoinnin sudenkuopat

Inbound-markkinointi on trendikästä, tehokasta ja loogista markkinointia. Ja kappas vaan, niinhän senkin voi sotkea. Neuvomme pahimpien karikoiden ohi.

author
Aapo Virta · 16.1.2015
thumbnail

Viraalivideo vai jatkuva sisältöstrategia?

Viime vuosien aikana moni yritys on tuottanut videomateriaalia markkinointinsa tueksi. Kuitenkin aniharva nettiin ladattu video ylittää 150 katsontakerran määrän ja panostukset saattavat valua hukkaan.

author
Rami Lappalainen · 14.1.2015
thumbnail

Web-rekry

author
Aapo Virta · 27.1.2010
mautic is open source marketing automation