Lisäarvollinen sisältö, mitä se oikein on?

author
Rami Lappalainen 29.3.2015
Lisäarvollinen sisältö on päivän "buzzword" ja sen kuulee sanottavan kaikkien sisältömarkkinoinnin konsulttien suusta hissipuheen ensimmäisen minuutin aikana. Mitä tuo lisäarvo oikein on? Mietitäänpä yhdessä asiaa!

Lisäarvo käsitetään markkinoinnin ja myynnin saralla yleisesti lisäpalveluna ja tuotteistettuna ongelmanratkaisuna asiakkaan ongelmiin. Lähestymistapa on hyvä, joskin yleensä ajatellaan asiaa puhtaasti myynnin kautta. ”Tule meidän asiakkaaksi, saat bonusta!”, kajahtaa myyntireiskan suusta korporaation aulassa!

”Tule meidän asiakkaaksi, saat bonusta!”, kajahtaa myyntireiskan suusta korporaation aulassa!

Lähtökohtaisesti edellämainittu ei ole väärä tapa ajatella, mutta alistaa yrityksen puhtaasti hintakilpailulle, lisäarvon jäädessä puuttumaan. Asiakas vaihtaa heti palvelun tai tuotteen tarjoajaa kun kilpailijalta tulee parempi hinta. Tästä hyvänä vertauskuvana toimivat teleoperaattorit ja heidän alennuskampanjansa. Tuote kun kaikilla on käytännössä sama.

Nykyinen hintaralli tarkoittaa sitä, että katteet hupenevat ja kaupat perustuvat puhtaasti hintaan. Ikäänkuin olisimme unohtaneet kaikki muut ostopäätökseen vaikuttavat tekijät? Voisiko asiakasta välillä vaikka palvella?

Puhelintuki täyttyy kyselyistä, joissa saattaa olla havaittavissa tyytymättömyyttä. Ei hätää, asiakaspalvelun Sari auttaa ja vastaa kysymyksiin. Ongelmana vain on, että Sari selittää kaiken kerta kerran jälkeen saadakseen asiakkaan jälleen tyytyväiseksi.

Oletko äskettäin ostanut uuden auton? Onko auton valmistaja ollut sinuun missään yhteydessä kaupanteon jälkeen? Ai on? Tarkoittiko se sitä, että sait postitse mainoskirjeen, jossa tarjotaan kevät-etuna öljynvaihtoa edukkaasti ja kaupan päälle Volvon tuulitakki?

Öljynvaihtoa edukkaasti ja kaupan päälle Volvon tuulitakki?

Miltä kuulostaisi, jos auton valmistajalta tulisikin sähköpostitse video, jossa seikkaperäisesti kerrotaan, kuinka voit suorittaa öljynvaihdon omatoimisesti? Ohessa olisi toki myös linkki, josta pääset suoraan varaamaan ajan vuosihuoltoon jos et haluakaan tahria omia sormiasi.

Sisältömarkkinoinnin perusajatus on suunnitella ja tuottaa kohderyhmälle journalistisesti arvokasta, hyödyllistä ja lisäarvollista sisältöä. Yrityksen tuotteista ja palveluista yleensä löytää mielenkiintoista kerrottavaa pilvin pimein.

Yrityksen sisältä päin katsottuna myytävät palvelut tuntuvat usein todella tylsiltä. Ulkopuolelta katsottaessa asia saattaa kuitenkin olla päinvastainen.

Lisäarvollinen sisältö vastaa asiakkaan kysymyksiin etukäteen. Sisältö voi toki vastata kysymyksiin myös silloin, kun ongelma on syntynyt ja siihen etsitään vastausta. Kyseessä ei kuitenkaan ole asiakaspalvelun suora jatke, jota yleisesti kutsutaan nimellä FAQ eli usein kysytyt kysymykset.

Lisäarvollisen sisällön ei myöskään tarvitse olla uuteen muotoon paketoitu käyttöohje. Enemmän tulisi miettiä asiaa kokonaisuutena ja kuinka asiakkaan päätöksentekoa voidaan helpottaa sisältöjen avulla. Myös kilpailijoiden tekemät tuotokset vaikuttavat sisältöihin. Välttämättä ei kannata sitä makaroonilaatikon ohjetta kertoa enää tuhannetta kertaa.

Onko sitten mainonta lisäarvollista? Helppo tapa tutkia tätä on lähettää sähköpostikampanja A/B-testauksena, jossa toisessa myyt ja toisessa annat ilmaiseksi lisäarvollista kiinnostavaa sisältöä. Avausprosenteissa huomaat varmasti eron ja saat samalla vastauksen kysymykseen.

Sähköpostikampanja A/B-testauksena, jossa toisessa myyt ja toisessa annat.

Lisäarvollinen sisältö putoaa markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun välimaastoon. Se palvelee yhtälailla näitä kaikkia osapuolia.

Ostopäätökseen vaikuttavat tekijät eivät ole hirveästi muuttuneet, vaikka elämmekin ”uusdigitaalista” aikakautta. Päätöksenteon paikka vain on vaihtunut. Päätökset tehdään nykyään ennakkoon kotisohvalta käsin hakukoneita hyödyntäen.

Google ja muut hakukoneet pyrkivät nostamaan rehellisen ja hyödyllisen sisällön tulosten kärkeen. Heidän ydinbisneksensä on auttaa käyttäjää löytämään etsimänsä nopeasti ja luotettavasti. Tällöin lisäarvolliset sisällöt nousevat usein ostopäätöksen tärkeimmäksi tekijäksi.

Nämä arvokkaat sisällöt antavat luovat tavan markkinoida tuotteita ja palveluita digitaalisessa maailmassa. Ne myös vähentävät asiakaspalveluun kohdistuvia yhteydenottoja ja parhaimmillaan luovat asiakkaasta tuotteen ja palvelun promoottorin.

Sisällöillä voidaan siis hallita ja ohjata kuluttajan käyttäytymistä koko kaaren läpi. Tärkeintä on oikeasti palvella asiakasta samalla tavalla kuin aikoinaan kaikkien rakastamassa kyläkaupassa. Se kannattaa!

Alla oleva video on erinomainen esimerkki hyvästä ja toimivasta lisäarvollisesta sisällöstä. Kohderyhmänä on puuveneen omistajat ja puutöiden vaativat harrastajat. Ja ehkä myös nippelitiedon rakastajat <3

– Rami

Oletko kiinnostunut sisältöjen suunnittelusta ja strategiasta?

Kirjoitamme aiheeseen liittyviä hyödyllisiä artikkeleita. Liity mukaan tilaajaksi niin olet aina tietoinen kun julkaisemme uuden artikkelin!

Artikkelit

thumbnail

Modernin verkkosivuston suunnittelu – avaimet onnistuneeseen projektinhallintaan

Verkkosivuston suunnittelu on monivaiheinen prosessi. Toimivan verkkosivuston suunnittelu vaatii kokonaisvaltaisen ymmärryksen sisältöjen ja teknologian yhdistämisessä käyttäjäystävälliseksi kokonaisuudeksi.

author
Rami Lappalainen · 19.4.2017
thumbnail

SKS ja Mediapool tekevät digitaalisia oppimateriaaleja lukiolaisille

Mediapool toteuttaa uudenlaisen digitaalisen oppimisen alustan Suomalaisen Kirjallisuuden Seuralle.

author
Aapo Virta · 7.11.2016
thumbnail

Tuloksellinen digitaalinen markkinointi

Tuloksellinen digitaalinen markkinointi ei ole päivänselvä asia vielä tänäkään päivänä. Tuloksellisuus ei ole klikkien metsästämistä vaan luovan suunnittelun, teknologian ja mittaroinnin kokonaisvaltaista hallintaa.

author
Rami Lappalainen · 13.10.2016
thumbnail

Uudenlaiset mobiilivideot Apple iOS 10 -päivityksessä

Applen uusi iOS-käyttöjärjestelmäpäivitys mahdollistaa täysin uudenlaisia mahdollisuuksia mobiilivideoiden hyödyntämiseen°

author
Aapo Virta · 5.10.2016
thumbnail

Markkinoinnin automaatio uusasiakashankinnan apuvälineenä

Markkinoinnin automaatio ja sen englanninkielinen nimitys Inbound Marketing kajahtelee monen pk-yrittäjän takaraivossa. Suurin kysymys lienee kaikilla, mitä se on ja mitä sillä tehdään?

author
Rami Lappalainen · 21.5.2016
thumbnail

Linkkaus, embeddaus, repostaus – Tekijänoikeudet ja käytännöt verkossa

Tekijänoikeudet askarruttavat monia sosiaalisen median käyttäjiä ja erityisesti yritysten some-kanavien ylläpitäjiä. Sählääminen tekijänoikeuksien kanssa voi tarkoittaa mittavia sanktioita julkaisijalle. Ota siis oppia miten toimit oikein verkossa.

author
Rami Lappalainen · 13.2.2016
thumbnail

Yrityksen tietoturva — viisi tietoturvavinkkiä yrittäjälle

Yrityksen tietoturvan merkitys arkielämässä on kasvanut huimasti viime vuosien aikana. Säilytämme yhä enemmän arkaluontoista dataa elektronisessa muodossa, käymme luottamuksellisia keskusteluja internetin välityksellä, ja asuntojemme lämmitysjärjestelmät tai jopa automme saattavat olla kytkettyinä internetiin. Tietomurroista saamme kuulla jatkuvasti uutisissa, minkä vuoksi moni yrittäjäkin on pohtinut, miten parantaa omaa ja oman yrityksen tietoturvaa.

author
EE Turunen · 30.10.2015
thumbnail

Verkkomainonta on kuollut, sisällöntuotanto elää!

Verkkomainonta on kriisissä. Adblockerit ja selainten päivitykset vaikeuttavat perinteistä bannerimainontaa. Samalla sisällöntuotanto vahvistaa asemaansa markkinointityökaluna myös somessa. Miltä sisällöntuotannon tulevaisuus näyttää?

author
Maria Niemi · 6.10.2015
thumbnail

Liikettä sivuille – animaatiot ja videot nettisivuilla

Nettisivuille toivotaan nykyisin tavallisen videosisällön lisäksi kasvavissa määrin muutakin liikkuvaa kuvaa ja animointeja. Niiden lisäämiseen on tarjolla useita konsteja. Yksikään tapa lisätä liikkuvaa kuvaa sivuille ei kuitenkaan ole täysin pomminvarma, ja eri käyttökohteisiin tarvitaan eri tekniikoita. Teimme oppaan siitä, mikä muoto toimii parhaiten eri tilanteissa.

author
Aapo Virta · 11.8.2015
thumbnail

Somenatiivi vai somevanhus – Kuinka sosiaalisen median kanavat kesytetään

Sosiaalinen media voi olla oikein käytettynä niin pienen kuin suuremmankin yrityksen vahva markkinointikanava ja brändinrakennustyökalu, mutta huolimaton käyttö voi aiheuttaa monenlaista päänvaivaa. Somenatiiviksi synnytään, mutta onneksi sosiaalisessa mediassa vanhakin koira voi oppia uusia temppuja.

author
Maria Niemi · 5.8.2015
thumbnail

Potkua verkkosivujen sisällöntuotantoon

Verkkosivujen sisällöntuotanto on parhaimmillaan yksinkertaista ja helppoa. Tärkeintä on ymmärtää perusperiaatteet, jolloin työ etenee joutuisasti ja saat kaikki tehot irti sisällöistä.

author
Rami Lappalainen · 27.5.2015
thumbnail

Lisäarvollinen sisältö, mitä se oikein on?

Lisäarvollinen sisältö on päivän "buzzword" ja sen kuulee sanottavan kaikkien sisältömarkkinoinnin konsulttien suusta hissipuheen ensimmäisen minuutin aikana. Mitä tuo lisäarvo oikein on? Mietitäänpä yhdessä asiaa!

author
Rami Lappalainen · 29.3.2015
thumbnail

Facebookin orgaaninen näkyvyys tappiin?

Facebook on viimeisen kahden vuoden aikana useaan otteeseen muuttanut algoritmejaan. Muutokset ovat vähentäneet erityisesti orgaanista näkyvyyttä niiden yritysten sivuilla, joissa sisältö ei ole merkityksellistä tai kiinnostavaa.

author
Rami Lappalainen · 10.3.2015
thumbnail

Kuvankäsittelyn historia – mistä kaikki alkoi?

Kuvankäsittelyllä on pitkä historia mustavalkokuvien retusoinnista tämän päivän Photoshop -työskentelyyn. Hyvin käsitelty kuva ei tarkoita “päiden siirtelyä” vaan tunnelman virittämistä oikeilla sävyillä.

author
Marko Simonen · 20.2.2015
thumbnail

Kuvatuotannon suunnittelu

Kuvatarve tulee yleensä yllättäen, kuin kulman takaa ja silloin pitää jo olla valmiina toimintaan. Mistä tilata? Millaisia kuvia? Mitä maksaa? Miten pitää toimia? Valotamme seuraavassa, mitä seikkoja kannattaa ottaa huomioon kuvallista viestintää suunniteltaessa.

author
Rami Lappalainen · 3.2.2015
thumbnail

Evästeet ja direktiivit

Uuden EU-direktiivin voimaantulon jälkeen netti on täyttynyt bannereista, joissa pyydetään hyväksymään evästeiden käyttö sivustolla. Otimme selvää, tarvitaanko bannereita kotimaisilla saiteilla.

author
Rami Lappalainen · 28.1.2015
thumbnail

Hakukoneoptimointi, helppo homma

Hakukoneoptimoinnin tärkeyttä ei voi väheksyä. Listaamme tärkeimmät ja tulevaisuuden kannalta varmimmat konstit siihen, että sisältösi pysyvät hakutulosten kärjessä nyt ja jatkossa.

author
Aapo Virta · 27.1.2015
thumbnail

Sisältömarkkinointia ihmisille, ei hakukoneille

Miksi sisältömarkkinointi on juuri nyt kiinnostavaa ja miksi siitä kannattaa olla kiinnostunut? Sisältömarkkinointi ei ole yhden illan juttu, vaan kuin onnellinen ja toimiva parisuhde.

author
Tommi Jäkkö · 20.1.2015
thumbnail

Inbound-markkinoinnin sudenkuopat

Inbound-markkinointi on trendikästä, tehokasta ja loogista markkinointia. Ja kappas vaan, niinhän senkin voi sotkea. Neuvomme pahimpien karikoiden ohi.

author
Aapo Virta · 16.1.2015
thumbnail

Viraalivideo vai jatkuva sisältöstrategia?

Viime vuosien aikana moni yritys on tuottanut videomateriaalia markkinointinsa tueksi. Kuitenkin aniharva nettiin ladattu video ylittää 150 katsontakerran määrän ja panostukset saattavat valua hukkaan.

author
Rami Lappalainen · 14.1.2015
thumbnail

Web-rekry

author
Aapo Virta · 27.1.2010
mautic is open source marketing automation