Kuvatuotannon suunnittelu

author
Rami Lappalainen 3.2.2015
Kuvatarve tulee yleensä yllättäen, kuin kulman takaa ja silloin pitää jo olla valmiina toimintaan. Mistä tilata? Millaisia kuvia? Mitä maksaa? Miten pitää toimia? Valotamme seuraavassa, mitä seikkoja kannattaa ottaa huomioon kuvallista viestintää suunniteltaessa.

Tarve

Yleensä tarve valokuvalle tai videolle syntyy yllättäen. Monesti kuvalla vastataan yksinkertaiseen kysymykseen “millä me tämä kuvitetaan”? Kuvan tarve on nykypäivän digitaalisessa maailmassa ilmeinen. Kuka oikeastaan klikkaa yhtäkään web-sivuilla tai muussa digitaalisessa alustassa majailevaa viestiä, jos mukana ei ole huomiota herättävää valokuvaa tai asiaa täydentävää videota?

Tekstissä saattaa olla huomattava määrä tietoa, joka halutaan välittää lukijalle ja ennen kaikkea huolehtia siitä, että “viesti menee perille”. Jokaista viestiä pitää markkinoida. Heikkolaatuisella kuvalla on negatiivinen vaikutus ja viesti hautautuu kyberviidakon pimeään nurkkaan tai vastaavasti ohitetaan perinteisessä painetussa mediassa.

Kun tarpeeseen herätään ajoissa, pystytään tekemään oikeat valinnat kuvatoimittajan kanssa ja ennen kaikkea suunnittelemaan kuvallinen viesti siten, että on ylipäänsä mahdollisuus onnistua viestinnässä. Riippuen toteutuksen laajuudesta, riittävä varautumisaika on kaikkea kahden viikon ja kahden kuukauden välillä.

Kuvatoimittajan valinta

Jos kuvatarve (ks.kohta 1.) tuli eteen yllättäen, olet pulassa, ellei kuvatuotannolle ole vakituista ja hyväksi havaittua toimittajaa. Yritäpä nyt siinä Googlen kautta, erilaisilla hakusanoilla löytää oikeaa tekijää – saattaapa mennä ylitöiksi.

.. Parhaimmassa tapauksessa olet herännyt jo hyvissä ajoin tarpeeseen ja erilaisille kuvallisen viestinnän tarpeille on jo olemassa luotettavat ja laadukkaat toimittajat. Tällöin voitkin kontaktoida sähköpostitse toimittajaa ja kertoa suuntaa antavan tarpeen, jossa on hyvä mainita

A) mitä kuvataan
B) mikä on kuvan ensisijainen käyttökohde
C) milloin tarkoitus kuvata
D) milloin on kuvatoimituksen deadline.

Henkilökohtaisessa tapaamisessa on helppo ideoida millaista kuvamateriaalia halutaan.

Tässä vaiheessa on yleensä parasta sopia myös alustavalle suunnittelupalaverille aika kalenterista. Kuvan toimittaja tarvitsee kasapäin tietoa antaakseen kuvatuotannosta tarkan kustannusarvion. Henkilökohtaisessa tapaamisessa on helppo ideoida yhdessä, millaista kuvamateriaalia halutaan ja vältetään “rikkinäiset puhelimet”, joka pahimmillaan tarkoittaa epäonnistunutta lopputulosta tai väärin hinnoiteltua tuotantoa.

Kustannusarvio vai tarjous

Kuvatuotannot ovat hyvin monimutkaisia projekteja. Yleinen virhekäsitys on “etkö voi ottaa sen kameran olalle ja tulla painamaan nappia meidän aulaan”? Edellämainitulla toki saadaan tallennettua iso määrä “ykkösiä ja nollia” muistikortille, mutta laatua on aivan turha odottaa ja lopputulos on helposti hyödytön (ks. kohta 1.).

Suunnitteluvaiheessa tuotantoyhtiö käy läpi asiakkaan kanssa kaikki tarpeelliset yksityiskohdat läpi ja määrittelee projektille raamit. Tämän jälkeen siirrytään kustannusarvion toimittamiseen eli hinnan antamiseen.

Mutta miksi vain kustannusarvio? Miksei suoraan sitovaa tarjousta?

Kustannusarviossa pyritään yhteistyössä määrittelemään projektille tarkat raamit ja otetaan myös yhteistä vastuuta siitä, että projekti saadaan kunnialla loppuun. Laajoissa ja luovaa työtä sisältävissä projekteissa on usein miljoona muuttujaa, ja usein on vaikea määrittää ero asiakkaalta tulleen lisätilauksen ja tuotantoyhtiön suunnitelmasta riippuvan poikkeaman välillä.

Tarjous toimii mainiosti, kun myydään fyysisiä tuotteita ja voidaan yksinkertaisesti laskea tuotteiden lukumäärä yhteen ja laskea loppusumma. Palveluissakin tarjous toimii, mutta silloinkin vain jos sovitaan tuntiperusteisesta hinnasta ja tunteja käytetään sen verran kun toteutus vaatii, vastuun lopputuloksesta jäädessä lopulta asiakkaalle.

Kustannusarviota ei kuitenkaan tule sen kummemmin pelätä.

Kustannusarviota ei kuitenkaan tule sen kummemmin pelätä. Ajatus “apua, mitä jos ylitämme budjetin, mitä nyt rahoitusjohtaja sanoo?”, ehkä vilahtaa mielessä? Kustannusarvion pitävyys on yleensä alan toimijoille omantunnon kysymys ja toimittavana osapuolena ei haluta aiheuttaa jälkeenpäin kiperiä tilanteita lisääntyneiden kustannusten selvittelyyn.

Kustannusarvion ohessa kuvatuottaja yleensä toimittaa kirjallisen suunnitelman eli treatmentin, jossa käytännössä esitetään miten haluttu viesti kerrotaan valo- tai videokuvassa. Tämä on yksi suunnittelun tärkeimpiä osuuksia, joka muodostaa rungon koko tuotannolle. Kuvaajalla tai ohjaajalla pitää olla kuvat syöpyneinä silmäluomiin, pystyäkseen luomaan kuviin oikean tunnelman.

Aikataulutus

Kustannusarvion hyväksynnän jälkeen tehdään tuotannolle tarkempi aikataulu. Siinä mainitaan riittävällä tarkkuudella yhteystiedot, lokaatioiden osoitteet, aloitusaika, kuvien vaihtojen ajat, lounastauot ja lopetusajat. Yksinkertaisimmillaan tämä voi olla vain sähköposti, jossa on mainittu aloitus- ja lopetusajat sekä pari puhelinnumeroa – kattavammin tehtynä useampisivuinen paperinivaska täynnä numeroita, kuvia lokaatioista ym. täydentävää tietoa.

Toteutus

Kuvaustilanne on hämmentävän tiukka puserrus erityisesti kuvaajilla ja ohjaajilla.

Kuvaustilanne on hämmentävän tiukka puserrus erityisesti kuvaajilla ja ohjaajilla. Kaikki päässä kukkiva luovuus tulisi ammentaa yhteen lyhyeen hetkeen. Tuotannon laajuudesta riippuen paikalla on tuotantoa avustavia assistentteja, kuvausjärjestelijöitä, maskeeraajia, kuvaajia ja valaisijoita sekä toki epämääräinen määrä tekniikkaa, joka näyttää avaruusaluksista varastetuilta.

Asiakkaan puolelta paikalla on usein suunnittelutoimiston edustajia sekä tuotannon tilaaja. Usein kuvaustilanne on melko korutonta ja raakaa toteutusta, kun homma on päässyt käyntiin. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty!

Asiakkaan mielipidettä kysytään silloin tällöin, jos halutaan vahvistus pienelle poikkeamalle suunnitelmassa. Ohjausvastuu on kuitenkin valokuvaajalla tai ohjaajalla sekä suunnittelutoimiston edustajalla. Etenkin ihmisiä kuvattaessa on suositeltavaa pystytellä taka-alalla ja antaa kuvaustilanteelle sen vaatima “herkkyys”.

Valinnat

Kuvauksen jälkeen siirrytään vahvistamaan kuvavalinnat. Valokuvista toimitetaan yleensä asiakkaalle “selection” parhaista ruuduista, joista valitaan käsiteltävät eli lopulliset ruudut. Videopuolella taas edetään suoraan offline- eli raakaleikkaukseen, joka esitellään asiakkaalle ja katsotaan tarinan kulku ja varmistetaan kuvavalinnat.

Valokuvien valinnassa on syytä olla tarkkana. Mikäli kuvaus on onnistunut, on todennäköistä, että kuvia halutaan valita enemmän kuin ennakkosuunnitelmassa oli aikomuksena. Lisäkuvat kuitenkin tarkoittavat jälkituotannossa lisää työtä ja sen myötä muutoksia kustannusarvioon.

Jälkituotanto

Valokuvista tarkastetaan terävyys, säädetään sävyt ja kontrastit sekä poistetaan turhat ja häiritsevät elementit laadukkaan lopputuloksen takaamiseksi. Videon jälkituotanto on huomattavasti työläämpi prosessi, enkä tässä pureudu sen yksityiskohtiin.

Toimitus

Toimitus tapahtuu hyvien tapojen mukaisesti deadlineen mennessä. Tämä on oikeastaan yksi tärkeimpiä osa-alueita kuvatuotannossa – aikataulussa on pysyttävä, piste.

Deadlinen merkitys korostuu tässä tilanteessa

Toimituksen jälkeen tehtävät korjaukset aiheuttavat aina jälkituotannon käynnistämistä uudelleen ja aiheuttavat lisäkustannuksia ja muutoksia kustannusarvioon. Hyväksyntä materiaalille on tehty (ks. kohta 7.) jo aiemmin. Kuitenkin, jos tässä vaiheessa huomataan virhe, on se parempi korjata kuin julkaista sellaisenaan. Deadlinen merkitys korostuu tässä tilanteessa ja terävä asiakas ilmoittaa tuottajalle “valheellisen” deadlinen, jotta nämä korjaukset eivät tarpeen vaatiessa aiheuta muutoksia viestinnän loppupäähän.

Julkaisu

Materiaali julkaistaan etukäteen suunnitelluissa kanavissa. Usein tässä vaiheessa tarvitaan myös pientä markkinointia ja “huutamista” digitaalisissa kanavissa, jonka jälkeen kuvamateriaali jatkaa omaa työtään herättäen huomiota ja tunteita lukijoissa.

Tulevaisuuden tarpeet

Kuvatuotannon suunnittelu ja työn tilaaminen ei loppukädessä ole mitään ruudin keksimistä vaan hyvinkin hauskaa ja luovaa puuhaa myös asiakkaalle. Luovan porukan tapaaminenkin saattaa avartaa koko yrityksen näkemystä ja ilmapiiriä.

Ensimmäisen kuvatuotannon tilaamisen jälkeen on asiakaskin huomattavasti kokeneempi ja pystyy ehkä näkemään pieniä nyansseja eri toimittajien toimintatavoissa. Myös kustannuksista on helpompi saada kokonaiskuva, mitä useammin tuotantoja teettää.

Tulevaisuuden tarpeita varten on hyvä rakentaa asiantunteva tuottajaverkosto ja kustannuksia säästääkseen sopia vuosisopimuksia toimittajien kanssa. Tärkeää on myös, että molemmat osapuolet tuntevat toisensa. Usein kysytään “millainen on paras briiffi”? Se on mielestäni sellainen jossa asiakas ja kuvan tuottaja tuntevat toisensa!

Oletko kiinnostunut valokuvauksesta?

Kirjoitamme aiheeseen liittyviä hyödyllisiä artikkeleita. Liity mukaan tilaajaksi niin olet aina tietoinen kun julkaisemme uuden artikkelin!

Artikkelit

thumbnail

Modernin verkkosivuston suunnittelu – avaimet onnistuneeseen projektinhallintaan

Verkkosivuston suunnittelu on monivaiheinen prosessi. Toimivan verkkosivuston suunnittelu vaatii kokonaisvaltaisen ymmärryksen sisältöjen ja teknologian yhdistämisessä käyttäjäystävälliseksi kokonaisuudeksi.

author
Rami Lappalainen · 19.4.2017
thumbnail

SKS ja Mediapool tekevät digitaalisia oppimateriaaleja lukiolaisille

Mediapool toteuttaa uudenlaisen digitaalisen oppimisen alustan Suomalaisen Kirjallisuuden Seuralle.

author
Aapo Virta · 7.11.2016
thumbnail

Tuloksellinen digitaalinen markkinointi

Tuloksellinen digitaalinen markkinointi ei ole päivänselvä asia vielä tänäkään päivänä. Tuloksellisuus ei ole klikkien metsästämistä vaan luovan suunnittelun, teknologian ja mittaroinnin kokonaisvaltaista hallintaa.

author
Rami Lappalainen · 13.10.2016
thumbnail

Uudenlaiset mobiilivideot Apple iOS 10 -päivityksessä

Applen uusi iOS-käyttöjärjestelmäpäivitys mahdollistaa täysin uudenlaisia mahdollisuuksia mobiilivideoiden hyödyntämiseen°

author
Aapo Virta · 5.10.2016
thumbnail

Markkinoinnin automaatio uusasiakashankinnan apuvälineenä

Markkinoinnin automaatio ja sen englanninkielinen nimitys Inbound Marketing kajahtelee monen pk-yrittäjän takaraivossa. Suurin kysymys lienee kaikilla, mitä se on ja mitä sillä tehdään?

author
Rami Lappalainen · 21.5.2016
thumbnail

Linkkaus, embeddaus, repostaus – Tekijänoikeudet ja käytännöt verkossa

Tekijänoikeudet askarruttavat monia sosiaalisen median käyttäjiä ja erityisesti yritysten some-kanavien ylläpitäjiä. Sählääminen tekijänoikeuksien kanssa voi tarkoittaa mittavia sanktioita julkaisijalle. Ota siis oppia miten toimit oikein verkossa.

author
Rami Lappalainen · 13.2.2016
thumbnail

Yrityksen tietoturva — viisi tietoturvavinkkiä yrittäjälle

Yrityksen tietoturvan merkitys arkielämässä on kasvanut huimasti viime vuosien aikana. Säilytämme yhä enemmän arkaluontoista dataa elektronisessa muodossa, käymme luottamuksellisia keskusteluja internetin välityksellä, ja asuntojemme lämmitysjärjestelmät tai jopa automme saattavat olla kytkettyinä internetiin. Tietomurroista saamme kuulla jatkuvasti uutisissa, minkä vuoksi moni yrittäjäkin on pohtinut, miten parantaa omaa ja oman yrityksen tietoturvaa.

author
EE Turunen · 30.10.2015
thumbnail

Verkkomainonta on kuollut, sisällöntuotanto elää!

Verkkomainonta on kriisissä. Adblockerit ja selainten päivitykset vaikeuttavat perinteistä bannerimainontaa. Samalla sisällöntuotanto vahvistaa asemaansa markkinointityökaluna myös somessa. Miltä sisällöntuotannon tulevaisuus näyttää?

author
Maria Niemi · 6.10.2015
thumbnail

Liikettä sivuille – animaatiot ja videot nettisivuilla

Nettisivuille toivotaan nykyisin tavallisen videosisällön lisäksi kasvavissa määrin muutakin liikkuvaa kuvaa ja animointeja. Niiden lisäämiseen on tarjolla useita konsteja. Yksikään tapa lisätä liikkuvaa kuvaa sivuille ei kuitenkaan ole täysin pomminvarma, ja eri käyttökohteisiin tarvitaan eri tekniikoita. Teimme oppaan siitä, mikä muoto toimii parhaiten eri tilanteissa.

author
Aapo Virta · 11.8.2015
thumbnail

Somenatiivi vai somevanhus – Kuinka sosiaalisen median kanavat kesytetään

Sosiaalinen media voi olla oikein käytettynä niin pienen kuin suuremmankin yrityksen vahva markkinointikanava ja brändinrakennustyökalu, mutta huolimaton käyttö voi aiheuttaa monenlaista päänvaivaa. Somenatiiviksi synnytään, mutta onneksi sosiaalisessa mediassa vanhakin koira voi oppia uusia temppuja.

author
Maria Niemi · 5.8.2015
thumbnail

Potkua verkkosivujen sisällöntuotantoon

Verkkosivujen sisällöntuotanto on parhaimmillaan yksinkertaista ja helppoa. Tärkeintä on ymmärtää perusperiaatteet, jolloin työ etenee joutuisasti ja saat kaikki tehot irti sisällöistä.

author
Rami Lappalainen · 27.5.2015
thumbnail

Lisäarvollinen sisältö, mitä se oikein on?

Lisäarvollinen sisältö on päivän "buzzword" ja sen kuulee sanottavan kaikkien sisältömarkkinoinnin konsulttien suusta hissipuheen ensimmäisen minuutin aikana. Mitä tuo lisäarvo oikein on? Mietitäänpä yhdessä asiaa!

author
Rami Lappalainen · 29.3.2015
thumbnail

Facebookin orgaaninen näkyvyys tappiin?

Facebook on viimeisen kahden vuoden aikana useaan otteeseen muuttanut algoritmejaan. Muutokset ovat vähentäneet erityisesti orgaanista näkyvyyttä niiden yritysten sivuilla, joissa sisältö ei ole merkityksellistä tai kiinnostavaa.

author
Rami Lappalainen · 10.3.2015
thumbnail

Kuvankäsittelyn historia – mistä kaikki alkoi?

Kuvankäsittelyllä on pitkä historia mustavalkokuvien retusoinnista tämän päivän Photoshop -työskentelyyn. Hyvin käsitelty kuva ei tarkoita “päiden siirtelyä” vaan tunnelman virittämistä oikeilla sävyillä.

author
Marko Simonen · 20.2.2015
thumbnail

Kuvatuotannon suunnittelu

Kuvatarve tulee yleensä yllättäen, kuin kulman takaa ja silloin pitää jo olla valmiina toimintaan. Mistä tilata? Millaisia kuvia? Mitä maksaa? Miten pitää toimia? Valotamme seuraavassa, mitä seikkoja kannattaa ottaa huomioon kuvallista viestintää suunniteltaessa.

author
Rami Lappalainen · 3.2.2015
thumbnail

Evästeet ja direktiivit

Uuden EU-direktiivin voimaantulon jälkeen netti on täyttynyt bannereista, joissa pyydetään hyväksymään evästeiden käyttö sivustolla. Otimme selvää, tarvitaanko bannereita kotimaisilla saiteilla.

author
Rami Lappalainen · 28.1.2015
thumbnail

Hakukoneoptimointi, helppo homma

Hakukoneoptimoinnin tärkeyttä ei voi väheksyä. Listaamme tärkeimmät ja tulevaisuuden kannalta varmimmat konstit siihen, että sisältösi pysyvät hakutulosten kärjessä nyt ja jatkossa.

author
Aapo Virta · 27.1.2015
thumbnail

Sisältömarkkinointia ihmisille, ei hakukoneille

Miksi sisältömarkkinointi on juuri nyt kiinnostavaa ja miksi siitä kannattaa olla kiinnostunut? Sisältömarkkinointi ei ole yhden illan juttu, vaan kuin onnellinen ja toimiva parisuhde.

author
Tommi Jäkkö · 20.1.2015
thumbnail

Inbound-markkinoinnin sudenkuopat

Inbound-markkinointi on trendikästä, tehokasta ja loogista markkinointia. Ja kappas vaan, niinhän senkin voi sotkea. Neuvomme pahimpien karikoiden ohi.

author
Aapo Virta · 16.1.2015
thumbnail

Viraalivideo vai jatkuva sisältöstrategia?

Viime vuosien aikana moni yritys on tuottanut videomateriaalia markkinointinsa tueksi. Kuitenkin aniharva nettiin ladattu video ylittää 150 katsontakerran määrän ja panostukset saattavat valua hukkaan.

author
Rami Lappalainen · 14.1.2015
thumbnail

Web-rekry

author
Aapo Virta · 27.1.2010
mautic is open source marketing automation