Inbound-markkinoinnin sudenkuopat

author
Aapo Virta 16.1.2015
Inbound-markkinointi on trendikästä, tehokasta ja loogista markkinointia. Ja kappas vaan, niinhän senkin voi sotkea. Neuvomme pahimpien karikoiden ohi.

Sisältömarkkinoinnin kuumimpia termejä on näinä aikoina inbound-markkinointi. Yksi ensimmäisistä digitaalisen ajan inbound-markkinoinnin luojia oli jenkkiläinen

  1. Tee hyvää sisältöä joka houkuttelee kävijöitä
  2. Laita sisällön parhaat palat lomakkeen taakse, jolloin kävijät joutuvat luovuttamaan jotain yhteystietojaan saadakseen lomakkeen
  3. Seuraa yhteystietonsa antaneiden liidien liikkeitä saitilla ja käännytä heidät uusien laadukkaiden sisältöjen avulla firmasi asiakkaaksi ja promoajaksi.

Inbound sopii varsinkin niille firmoille, jotka kauppaavat jotain arvokasta, vaikkapa kitaroita. Kun henkilö X on päättänyt hankkia hyvän akustisen kitaran, hän käyttää todennäköisesti runsaasti aikaa googletellen eri vaihtoehtoja, tutkien

a) minkä merkkisiä kitaroita markkinoilta löytyy
b) mitkä ovat keränneet kiitosta ja miksi
c) kuka niitä myy
d) mitä kitarat maksavat

…ja niin edelleen.

Jos soitinkauppias Y on ollut fiksu, hän on saattanut laittaa nettiin reilusti tietoa esim. akustisen kitaran sointiin vaikuttavista asioista, soittimen ylläpidosta ja niin edelleen. Tässä tapauksessa ostajakandidaatti saattaa Googlettelunsa lomassa hyvinkin eksyä kauppiaan saitille. Jos kauppiaan saitilla on käytössä inbound-strategia, osa sisällöstä, vaikkapa asiakasta kiinnostava ”Näin pidät kitarasi kunnossa”-pdf, on lomakkeen takana. Asiakkaan mielestä sisältö on niin kiinnostavaa, että hän syöttää sähköpostiosoitteensa lomakkeeseen, saa pdf:n ja on tyytyväinen.

Toimiva inbound-markkinointi on taitolaji.

Samalla kauppiaan CRM:ään kilahtaa uusi myyntiliidi, ja myyjän onkin huomattavan paljon mukavampi ottaa asiakkaaseen yhteyttä, kun voidaan olettaa että firma on jo jäänyt positiivisella tavalla asiakkaan mieleen.

Erinomaisen yksinkertainen ja looginen kuvio. Toimiva inbound-markkinointi on kuitenkin taitolaji.

Yleisimmät sudenkuopat, joihin inboundiin viritetyillä sivuilla törmää, ovat:

1. Laaduton sisältö

Sisällön tulee olla aina arvokasta, ja tämä korostuu silloin, kun sisältöä laitetaan kontaktilomakkeen taakse. Vaikka asiakas ”maksaisi” siitä vain sähköpostiosoitteensa verran, hän odottaa kuitenkin saavansa jotain vastineeksi. Esimerkkinä hyvästä sisällöstä voi olla esimerkiksi 40 ensimmäistä sivua 500 sivun sähkökirjasta, opas erilaisiin kitaran virityksiin tai vaikkapa jonkun kiinnostavan videon latauslinkki. Jos lupaus sisällöstä ei täyty, kaupankäynti hankaloituu.

2. Liian myyvä sisältö

On erittäin tärkeää antaa yrityksestä kuva alan rautaisena ammattilaisena. Näin ollen yrityksen pitäisi uskaltaa rohkeasti antaa osa asiantuntemuksestaan ulos esim. blogien tai videoiden muodossa. Tämän sisällön kautta asiakkaille syntyy käsitys siitä, että yritys osaa asiansa. Pelkät tuote-esittelyt eivät tähän riitä, vaan tarvitaan myös yleisluontoisempia sisältöjä koko aihepiiristä. Palataan kitaroihin: jos kitarakauppiaan sivuilta löytyy selkokielinen ja puolueettoman tuntuinen selostus eri kitaramerkkien hyvistä ja huonoista puolista, ehkä muutamalla asiantuntijalausunnolla höystettynä, voi kauppias osoittaa helposti, että hän tietää mistä puhuu. Kun asiantuntijuus on osoitettu, ne tuote-esittelytkin uppoavat ihan uudella tavalla. Asiantuntijuuden arvo näkyy myös keskiostoksen hinnassa.

3. Liian päällekäyvät lomakkeet

Jotta liidejä saataisiin mahdollisimman paljon, tulee yhteystietolomakkeista tehdä mahdollisimman kevyet ja kitkattomat. Jos asiakas törmää lomakkeeseen, jossa kysytään nimi, puhelin, sähköposti, kaupunki, firma, firman toimiala, henkilöstön määrä, lempiväri ja puoluekanta, saa lupaus sisällöstä olla todella vahva. Muuten sivu vaihtuu alta aikayksikön. Nyrkkisääntönä voisi pitää lomakekenttien määrän pitämistä korkeintaan kahdessa (esim. maili + puhelin).

Fiksusti tehdyillä ohjelmistoilla ja myyntistrategialla liidin lisätietoja voi vaivihkaa kysellä vaikkapa seuraavan visiitin yhteydessä, jolloin koko yhteystietopakettia ei tarvitse hankkia kerralla.

Tulemme avaamaan inbound-markkinoinnin yksityiskohtia ja mahdollisuuksia tarkemmin tulevissa artikkeleissa. Jos et jaksa odottaa, soita niin jutellaan!

Oletko kiinnostunut sisältöjen suunnittelusta ja strategiasta?

Kirjoitamme aiheeseen liittyviä hyödyllisiä artikkeleita. Liity mukaan tilaajaksi niin olet aina tietoinen kun julkaisemme uuden artikkelin!

Artikkelit

thumbnail

Modernin verkkosivuston suunnittelu – avaimet onnistuneeseen projektinhallintaan

Verkkosivuston suunnittelu on monivaiheinen prosessi. Toimivan verkkosivuston suunnittelu vaatii kokonaisvaltaisen ymmärryksen sisältöjen ja teknologian yhdistämisessä käyttäjäystävälliseksi kokonaisuudeksi.

author
Rami Lappalainen · 19.4.2017
thumbnail

SKS ja Mediapool tekevät digitaalisia oppimateriaaleja lukiolaisille

Mediapool toteuttaa uudenlaisen digitaalisen oppimisen alustan Suomalaisen Kirjallisuuden Seuralle.

author
Aapo Virta · 7.11.2016
thumbnail

Tuloksellinen digitaalinen markkinointi

Tuloksellinen digitaalinen markkinointi ei ole päivänselvä asia vielä tänäkään päivänä. Tuloksellisuus ei ole klikkien metsästämistä vaan luovan suunnittelun, teknologian ja mittaroinnin kokonaisvaltaista hallintaa.

author
Rami Lappalainen · 13.10.2016
thumbnail

Uudenlaiset mobiilivideot Apple iOS 10 -päivityksessä

Applen uusi iOS-käyttöjärjestelmäpäivitys mahdollistaa täysin uudenlaisia mahdollisuuksia mobiilivideoiden hyödyntämiseen°

author
Aapo Virta · 5.10.2016
thumbnail

Markkinoinnin automaatio uusasiakashankinnan apuvälineenä

Markkinoinnin automaatio ja sen englanninkielinen nimitys Inbound Marketing kajahtelee monen pk-yrittäjän takaraivossa. Suurin kysymys lienee kaikilla, mitä se on ja mitä sillä tehdään?

author
Rami Lappalainen · 21.5.2016
thumbnail

Linkkaus, embeddaus, repostaus – Tekijänoikeudet ja käytännöt verkossa

Tekijänoikeudet askarruttavat monia sosiaalisen median käyttäjiä ja erityisesti yritysten some-kanavien ylläpitäjiä. Sählääminen tekijänoikeuksien kanssa voi tarkoittaa mittavia sanktioita julkaisijalle. Ota siis oppia miten toimit oikein verkossa.

author
Rami Lappalainen · 13.2.2016
thumbnail

Yrityksen tietoturva — viisi tietoturvavinkkiä yrittäjälle

Yrityksen tietoturvan merkitys arkielämässä on kasvanut huimasti viime vuosien aikana. Säilytämme yhä enemmän arkaluontoista dataa elektronisessa muodossa, käymme luottamuksellisia keskusteluja internetin välityksellä, ja asuntojemme lämmitysjärjestelmät tai jopa automme saattavat olla kytkettyinä internetiin. Tietomurroista saamme kuulla jatkuvasti uutisissa, minkä vuoksi moni yrittäjäkin on pohtinut, miten parantaa omaa ja oman yrityksen tietoturvaa.

author
EE Turunen · 30.10.2015
thumbnail

Verkkomainonta on kuollut, sisällöntuotanto elää!

Verkkomainonta on kriisissä. Adblockerit ja selainten päivitykset vaikeuttavat perinteistä bannerimainontaa. Samalla sisällöntuotanto vahvistaa asemaansa markkinointityökaluna myös somessa. Miltä sisällöntuotannon tulevaisuus näyttää?

author
Maria Niemi · 6.10.2015
thumbnail

Liikettä sivuille – animaatiot ja videot nettisivuilla

Nettisivuille toivotaan nykyisin tavallisen videosisällön lisäksi kasvavissa määrin muutakin liikkuvaa kuvaa ja animointeja. Niiden lisäämiseen on tarjolla useita konsteja. Yksikään tapa lisätä liikkuvaa kuvaa sivuille ei kuitenkaan ole täysin pomminvarma, ja eri käyttökohteisiin tarvitaan eri tekniikoita. Teimme oppaan siitä, mikä muoto toimii parhaiten eri tilanteissa.

author
Aapo Virta · 11.8.2015
thumbnail

Somenatiivi vai somevanhus – Kuinka sosiaalisen median kanavat kesytetään

Sosiaalinen media voi olla oikein käytettynä niin pienen kuin suuremmankin yrityksen vahva markkinointikanava ja brändinrakennustyökalu, mutta huolimaton käyttö voi aiheuttaa monenlaista päänvaivaa. Somenatiiviksi synnytään, mutta onneksi sosiaalisessa mediassa vanhakin koira voi oppia uusia temppuja.

author
Maria Niemi · 5.8.2015
thumbnail

Potkua verkkosivujen sisällöntuotantoon

Verkkosivujen sisällöntuotanto on parhaimmillaan yksinkertaista ja helppoa. Tärkeintä on ymmärtää perusperiaatteet, jolloin työ etenee joutuisasti ja saat kaikki tehot irti sisällöistä.

author
Rami Lappalainen · 27.5.2015
thumbnail

Lisäarvollinen sisältö, mitä se oikein on?

Lisäarvollinen sisältö on päivän "buzzword" ja sen kuulee sanottavan kaikkien sisältömarkkinoinnin konsulttien suusta hissipuheen ensimmäisen minuutin aikana. Mitä tuo lisäarvo oikein on? Mietitäänpä yhdessä asiaa!

author
Rami Lappalainen · 29.3.2015
thumbnail

Facebookin orgaaninen näkyvyys tappiin?

Facebook on viimeisen kahden vuoden aikana useaan otteeseen muuttanut algoritmejaan. Muutokset ovat vähentäneet erityisesti orgaanista näkyvyyttä niiden yritysten sivuilla, joissa sisältö ei ole merkityksellistä tai kiinnostavaa.

author
Rami Lappalainen · 10.3.2015
thumbnail

Kuvankäsittelyn historia – mistä kaikki alkoi?

Kuvankäsittelyllä on pitkä historia mustavalkokuvien retusoinnista tämän päivän Photoshop -työskentelyyn. Hyvin käsitelty kuva ei tarkoita “päiden siirtelyä” vaan tunnelman virittämistä oikeilla sävyillä.

author
Marko Simonen · 20.2.2015
thumbnail

Kuvatuotannon suunnittelu

Kuvatarve tulee yleensä yllättäen, kuin kulman takaa ja silloin pitää jo olla valmiina toimintaan. Mistä tilata? Millaisia kuvia? Mitä maksaa? Miten pitää toimia? Valotamme seuraavassa, mitä seikkoja kannattaa ottaa huomioon kuvallista viestintää suunniteltaessa.

author
Rami Lappalainen · 3.2.2015
thumbnail

Evästeet ja direktiivit

Uuden EU-direktiivin voimaantulon jälkeen netti on täyttynyt bannereista, joissa pyydetään hyväksymään evästeiden käyttö sivustolla. Otimme selvää, tarvitaanko bannereita kotimaisilla saiteilla.

author
Rami Lappalainen · 28.1.2015
thumbnail

Hakukoneoptimointi, helppo homma

Hakukoneoptimoinnin tärkeyttä ei voi väheksyä. Listaamme tärkeimmät ja tulevaisuuden kannalta varmimmat konstit siihen, että sisältösi pysyvät hakutulosten kärjessä nyt ja jatkossa.

author
Aapo Virta · 27.1.2015
thumbnail

Sisältömarkkinointia ihmisille, ei hakukoneille

Miksi sisältömarkkinointi on juuri nyt kiinnostavaa ja miksi siitä kannattaa olla kiinnostunut? Sisältömarkkinointi ei ole yhden illan juttu, vaan kuin onnellinen ja toimiva parisuhde.

author
Tommi Jäkkö · 20.1.2015
thumbnail

Inbound-markkinoinnin sudenkuopat

Inbound-markkinointi on trendikästä, tehokasta ja loogista markkinointia. Ja kappas vaan, niinhän senkin voi sotkea. Neuvomme pahimpien karikoiden ohi.

author
Aapo Virta · 16.1.2015
thumbnail

Viraalivideo vai jatkuva sisältöstrategia?

Viime vuosien aikana moni yritys on tuottanut videomateriaalia markkinointinsa tueksi. Kuitenkin aniharva nettiin ladattu video ylittää 150 katsontakerran määrän ja panostukset saattavat valua hukkaan.

author
Rami Lappalainen · 14.1.2015
thumbnail

Web-rekry

author
Aapo Virta · 27.1.2010
mautic is open source marketing automation